Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

HENKILÖSTÖKOULUTUSTEN VAIKUTTAVUUDEN ARVIOINTI LASTENSUOJELUSSA. MONIMENETELMÄLLINEN TAPAUSTUTKIMUS PERHEKUNTOUTUSKESKUS LAUSTEELLA.

Leino, Tanja (2021-02-22)

HENKILÖSTÖKOULUTUSTEN VAIKUTTAVUUDEN ARVIOINTI LASTENSUOJELUSSA. MONIMENETELMÄLLINEN TAPAUSTUTKIMUS PERHEKUNTOUTUSKESKUS LAUSTEELLA.

Leino, Tanja
(22.02.2021)
Katso/Avaa
Leino_Tanja_opinnayte.pdf (2.414Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103319150
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on sekä selvittää erilaisten Perhekuntoutuskeskus Lausteella järjestettyjen henkilöstökoulutusten mielekkyyteen ja vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä että pyrkiä löytämään sellaisia elementtejä, joilla on vaikutusta siihen, miten koulutuksia voidaan hyödyntää työssä.

Koulutuksen vaikuttavuus on moniulotteinen ilmiö, jonka arviointiin vaikuttavat sekä käsitteelliset määrittelyt että toiminnan konteksti. Tutkimuksessa henkilöstökoulutusten hyödyntämistä ja vaikuttavuutta tarkastellaan niin työyhteisön kuin yksilönkin näkökulmasta. Huomiota kiinnitetään sellaisiin mekanismeihin, jotka estävät tai edistävät henkilöstökoulutusten tarjoamien opillisten työkalujen siirtymisen työkäyttäytymisen muutosten kautta itsen tai organisaation hyödyksi.

Tutkimuksessa selvitettiin Webropol -kyselyyn vastanneiden (n=123) näkemyksiä tarjotuista henkilöstökoulutuksista sekä niistä tekijöistä, jotka estävät tai edistävät koulutuksessa opitun käyttöönottoa. Kyselyyn vastasi 64 % henkilökunnasta. Aineisto analysoitiin tilastollisilla menetelmillä. Kyselyn tulokset esiteltiin henkilökunnalle suunnatussa Open Space- työpajassa. Työpajan pohdinnat dokumentoitiin ja yhdistettiin osaksi Webropol-kyselystä saatuja avoimia vastauksia sekä analysoitiin käyttäen fenomenografista otetta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että niin työympäristö kuin yhteisö sekä erilaiset henkilöstökoulutukset koetaan varsin mieleisiksi. Kuitenkin sosiaali- ja terveysalalle tyypillisenä kiire ja ajanpuute näyttävät estävän opittujen asioiden hyödyntämistä.
 
The purpose of the study is both to find out the factors related to the meaningfulness and effectiveness of the various staff trainings organized by the Family Rehabilitation Center Lauste and to try to find elements that have an impact on how the trainings can be utilized at work.

The effectiveness of education is a multidimensional phenomenon, the evaluation of which is influenced by both conceptual definitions and the context of the activity. The study examines the utilization and effectiveness of personnel training from the perspective of both the work community and the individual. Attention is paid to mechanisms that prevent or promote the transfer of the doctrinal tools provided by personnel training through changes in work behavior for the benefit of oneself or the organization.

The study examined the views of the respondents to the Webropol survey (n = 123) on the staff training offered and on the factors that prevent or promote the introduction of what has been learned in the training. 64% of the staff responded to the survey and the data were analyzed by statistical methods. The results of the survey were presented in an Open Space workshop attended by representatives of different staff groups. The reflections of the workshop were documented and combined into open answers from the Webropol survey and analyzed using a phenomenographic approach. The results of the study show that both the work environment and the community, as well as various staff training, are perceived as quite pleasant. However, as is typical of the social and health sector, haste and lack of time seem to prevent the use of lessons learned.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste