Korkeasti koulutetut maahanmuuttajat tiimioppimisympäristössä : Opiskelijoiden ja henkilökunnan kokemuksia Turun ammattikorkeakoulun muuntokoulutuksesta
Välivirta Havia, Maria (2021-02-22)
Korkeasti koulutetut maahanmuuttajat tiimioppimisympäristössä : Opiskelijoiden ja henkilökunnan kokemuksia Turun ammattikorkeakoulun muuntokoulutuksesta
Välivirta Havia, Maria
(22.02.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202104099906
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202104099906
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin jo korkeasti koulutetuille maahanmuuttajille suunniteltua liiketalouden tradenomitutkinnon muuntokoulutusta. Koulutus järjestettiin Turun ammattikorkeakoulun BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. Tutkielmassa haettiin vastauksia siihen, millaisia kokemuksia opiskelijoille ja oppilaitoksen henkilökunnalle muodostui niin sanotusta avoimesta oppimisympäristöstä ja siellä käytetyistä opetusmenetelmistä, sekä millaisiksi muodostuivat opiskelijoiden oppimiseen liittyvät käsitykset. Koulutuksen aikana opiskelijoille tehtiin kolme kyselyä ja koulutukseen osallistunutta henkilökuntaa haastateltiin teemahaastatteluiden avulla. Tulosten mukaan sekä BisnesAkatemian oppimisympäristö että sen oppimismenetelmät erosivat olennaisesti opiskelijoiden aikaisemmista oppimiskokemuksista. Oppimisympäristössä työskenneltiin osuuskuntamuotoisen projektioppimisen menetelmillä. Opintojen aikana opiskelijat pääsivät kosketuksiin suomalaisen työelämän kanssa ja kehittivät työelämässä tarvittavia tietoja ja taitoja sekä rakensivat tulevaisuudelle tärkeitä työelämäkontakteja ja verkostoja. Tiimityöskentely ja ryhmän monikulttuurisuus toivat esiin ristiriitoja ja ongelmatilanteita, joihin törmäsivät sekä opiskelijat että opetushenkilöstö.Oppimisympäristön ja oppismenetelmien erilaisuudesta, verrattuna opiskelijoiden aikaisempiin koulutuskokemuksiin, aiheutui jonkin verran haasteita. Tulosten mukaan opiskelijoiden itse oppimiseen liittyvät kokemukset olivat hyviä ja BisnesAkatemian opinnot kasvattivat liiketalouden ammattiosaamista.