Koulutetun intiaanin identiteetti Carlislen sisäoppilaitoksen kontekstissa 1800-luvun lopulla
Lajunen, Pauliina (2021-03-23)
Koulutetun intiaanin identiteetti Carlislen sisäoppilaitoksen kontekstissa 1800-luvun lopulla
Lajunen, Pauliina
(23.03.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202104099955
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202104099955
Tiivistelmä
Tarkastelin tutkielmassani koulutetun intiaanin identiteettiä 1800-luvun lopun Yhdysvalloissa Carlislen sisäoppilaitoksen kontekstissa. Käytin alkuperäislähteinäni Carlislessa julkaistun sanomalehden School News ensimmäistä vuosikertaa sekä Carlislen sisäoppilaitosta käyneen sioux-intiaanin Luther Standing Bearin omaelämäkertaa. Tutkin sitä, millaisena koulutetun intiaanin identiteetti näyttäytyi edellä mainittujen lähteiden valossa, miten koulutetun intiaanin identiteettiä määriteltiin ulkoapäin ja toisaalta miten koulutetut intiaanit itse määrittelivät identiteettiään. Lisäksi tutkin, miten Carlislea käyneet oppilaat neuvottelivat assimilaatiosta eli amerikkalaiseen valtavirtakulttuuriin mukautumisesta ja minkälaisia näkökulmia oppilaat esittivät opiskelustaan Carlislessa.
Yksi Carlislen sisäoppilaitoksen ja siellä julkaistun School Newsin keskeisistä tavoitteista oli esitellä ja todistaa intiaanien kyvykkyyttä ”sivistyä”, sillä intiaaneja pidettiin laajalti barbaarisena ja jälkeenjääneenä ihmisrotuna. Carlislen sisäoppilaitoksessa intiaanioppilaiden kulttuuri-identiteettiä ja ulkomuotoa pyrittiin muokkaamaan voimakkaasti euroamerikkalaisten ihanteiden mukaisiksi, mutta tästä huolimatta intiaanius ei hävinnyt sisäoppilaitoksissa, kuten tavoitteena oli, vaan ennemminkin oppilaat kehittivät uudenlaisia tapoja mukautua vallitseviin olosuhteisiin. Monet assimilaatioon liittyneet muutokset, kuten ero vanhemmista, intiaaninimen vaihtaminen länsimaiseen nimeen ja hiustenleikkaus, koettiin vaikeina ja ne herättivät vastustusta, kun taas koulutus itsessään ja etenkin englannin kielen oppiminen koettiin hyödyllisinä ja ylpeyttäkin herättävinä asioina. Intiaanien koulutuksella oli myös merkittävä rooli heimorajat ylittävän panintiaani-identiteetin synnyssä, ja koulutetut intiaanit päätyivät yhteiskunnallisesti lopulta avainasemaan intiaanien oikeuksien puolestapuhujina.
Yksi Carlislen sisäoppilaitoksen ja siellä julkaistun School Newsin keskeisistä tavoitteista oli esitellä ja todistaa intiaanien kyvykkyyttä ”sivistyä”, sillä intiaaneja pidettiin laajalti barbaarisena ja jälkeenjääneenä ihmisrotuna. Carlislen sisäoppilaitoksessa intiaanioppilaiden kulttuuri-identiteettiä ja ulkomuotoa pyrittiin muokkaamaan voimakkaasti euroamerikkalaisten ihanteiden mukaisiksi, mutta tästä huolimatta intiaanius ei hävinnyt sisäoppilaitoksissa, kuten tavoitteena oli, vaan ennemminkin oppilaat kehittivät uudenlaisia tapoja mukautua vallitseviin olosuhteisiin. Monet assimilaatioon liittyneet muutokset, kuten ero vanhemmista, intiaaninimen vaihtaminen länsimaiseen nimeen ja hiustenleikkaus, koettiin vaikeina ja ne herättivät vastustusta, kun taas koulutus itsessään ja etenkin englannin kielen oppiminen koettiin hyödyllisinä ja ylpeyttäkin herättävinä asioina. Intiaanien koulutuksella oli myös merkittävä rooli heimorajat ylittävän panintiaani-identiteetin synnyssä, ja koulutetut intiaanit päätyivät yhteiskunnallisesti lopulta avainasemaan intiaanien oikeuksien puolestapuhujina.