Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yhteisöllisyys ja suoritusstrategiat viidennen ja kuudennen luokan oppilailla

Alakruuvi, Mikael; Nykänen, Matias (2021-03-17)

Yhteisöllisyys ja suoritusstrategiat viidennen ja kuudennen luokan oppilailla

Alakruuvi, Mikael
Nykänen, Matias
(17.03.2021)
Katso/Avaa
Alakruuvi_Mikael_Nykanen_Matias_opinnayte.pdf (1.915Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202104099925
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää miten yhteisöllisyys ja sen osa-alueet toteutuvat oppilaiden kokemana viidennellä ja kuudennella luokalla sekä missä määrin oppilailla esiintyi hallintasuuntautunutta sekä tehtävää välttelevää suoritusstrategiaa. Tutkimme myös yhteisöllisyyden ja suoritusstrategioiden eroja tytöillä ja pojilla sekä näiden yhteyttä oppilaiden luokka-asteeseen. Lisäksi analysoimme, onko yhteisöllisyys yhteydessä käytettyyn suoritusstrategiaan. Yhteisöllisyyden osa-alueilla tarkoitamme osallistumista, vuorovaikutusta, yhteenkuuluvuutta ja yhteishenkeä sekä turvallisuutta. Suoritusstrategia on yksilön ajattelu- ja toimintatapa, jota yksilö käyttää, kun hän kohtaa haastavan tehtävän. Käytännöllisten suoritusstrategioiden, joihin hallintasuuntautuneisuus kuuluu, on havaittu olevan yhteydessä myönteisesti koulumenestykseen.

Tutkimuksemme toteutettiin kyselylomakkeella satakuntalaisessa koulussa ja siihen vastasi yhteensä 71 viidennen ja kuudennen luokan oppilasta. Kuvailevien tulosten mukaan oppilaat kokivat yhteisöllisyyttä luokissaan joskus, usein tai aina. Sukupuoli ei ollut yhteydessä yhteisöllisyyden tunteeseen. Sen sijaan viidesluokkalaiset kokivat kuudesluokkalaisia enemmän turvallisuutta. Hallintasuuntautunutta strategiaa käytti usein tai aina 23 % kaikista oppilaista ja tehtävää välttelevää 19 %. Sukupuoli tai luokka-aste ei ollut yhteydessä käytettyyn suoritusstrategiaan. Usein ja joskus yhteisöllisyyttä tuntevat käyttivät enemmän hallintasuuntautunutta strategiaa kuin harvoin yhteisöllisyyttä tuntevat oppilaat. Lisäksi harvoin yhteisöllisyyttä tuntevat käyttivät tehtävää välttelevää strategiaa enemmän kuin usein yhteisöllisyyttä tuntevat. Tavoitteena oli saada tietoa, voiko yhteisöllisyyttä tukemalla vaikuttaa oppilaiden käyttämiin suoritusstrategioihin.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9200]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste