Tasapainotetun tuloskortin muodostaminen kohdeyrityksen tarpeisiin
Lahti, Anniina (2021-03-20)
Tasapainotetun tuloskortin muodostaminen kohdeyrityksen tarpeisiin
Lahti, Anniina
(20.03.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021040910005
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021040910005
Tiivistelmä
Tutkielma tarkastelee strategian ja suoritusmittauksen yhdistämistä tasapainotetun tulos kortin viitekehyksellä. Tutkielman teoreettinen viitekehys kattaa strategian, strategisen johdon
laskentatoimen, suoritusmittauksen, kriittisten menestystekijöiden ja tasapainotetun tuloskortin
aihealueet. Tasapainotetun tuloskortin viitekehystä koskevia tutkimuksia on tehty verrattain
paljon, mutta tuloskortin muodostamisprosessista kaivattaisiin lisää tietoa, johon tämä tutkimus
vastaa. Tutkimuksen kohdeyritykseksi valikoitui puutuoteteollisuuden tuotteita valmistava yri tys. Tutkimuksen kohdeyritys on mielenkiintoinen valinta, koska tutkimuksessa voidaan selvit tää, miten viitekehys soveltuu pk-yrityksiin kuuluvan tehdasyrityksen tarpeisiin. Tutkimus kuu luu laadulliseen tutkimusperinteeseen, jolloin sen tarkoituksena on ymmärtää tutkimusilmiötä
kohteena olevien henkilöiden näkökulmasta. Tutkimuksen tutkimustapa on toimintatutkimus,
joka pyrkii saavuttamaan aikaan oppimista, kehittymistä ja itsereflektiota. Tutkimus pyrkii vas taamaan tutkimusongelmaan ”Miten tasapainotetun tuloskortin viitekehys muokkautuu koh deyrityksen tarpeisiin ja mitkä tekijät nousevat esille prosessissa?”.
Tutkimuksen aineisto on kerätty haastatteluiden, havainnoinnin ja yrityksen ohjausjärjes telmistä saatavien tietojen kautta. Tulosten perusteella voitiin huomata, että kohdeyrityksen
strategia kaipaisi terävöittämistä. Kohdeyritykselle kyettiin muodostamaan kriittisten menestys tekijöiden mukainen tasapainotettu tuloskortti, jossa esiintyivät kaikki neljä tuloskortin näkökul maa. Tuloskortin muodostamisprosessissa ilmeni monia haasteita, kuten muodostamisproses sin vaativuus, näkökulmien välisen tasapainon saavuttaminen ja mittareiden valintaan liittyvät
vaikeudet. Viitekehyksellä on tutkimuksen mukaan myös monia vahvuuksia, kuten mahdolli suus oppia toiminnasta ja kehittää sitä.
Tasapainotetun tuloskortin viitekehystä on kutsuttu laajimmin omaksutuimmaksi suoritus mittausjärjestelmäksi. Tämä tutkimus osoitti, että viitekehystä ei voida ottaa käyttöön täysin
samanlaisena kaikille yrityksille, vaan se tulee muokata kohdeyrityksen tarpeita ja toimialan
vaatimuksia vastaaviksi. Tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta, että tuloskortti tarjoaa
yritykselle relevanttia tietoa selkeässä muodossa. Lisäksi tuloskortin viitekehys asettaa keskei selle sijalle yrityksen kriittiset menestystekijät, joiden kautta yritys voi taata menestymisen myös
tulevaisuudessa.
laskentatoimen, suoritusmittauksen, kriittisten menestystekijöiden ja tasapainotetun tuloskortin
aihealueet. Tasapainotetun tuloskortin viitekehystä koskevia tutkimuksia on tehty verrattain
paljon, mutta tuloskortin muodostamisprosessista kaivattaisiin lisää tietoa, johon tämä tutkimus
vastaa. Tutkimuksen kohdeyritykseksi valikoitui puutuoteteollisuuden tuotteita valmistava yri tys. Tutkimuksen kohdeyritys on mielenkiintoinen valinta, koska tutkimuksessa voidaan selvit tää, miten viitekehys soveltuu pk-yrityksiin kuuluvan tehdasyrityksen tarpeisiin. Tutkimus kuu luu laadulliseen tutkimusperinteeseen, jolloin sen tarkoituksena on ymmärtää tutkimusilmiötä
kohteena olevien henkilöiden näkökulmasta. Tutkimuksen tutkimustapa on toimintatutkimus,
joka pyrkii saavuttamaan aikaan oppimista, kehittymistä ja itsereflektiota. Tutkimus pyrkii vas taamaan tutkimusongelmaan ”Miten tasapainotetun tuloskortin viitekehys muokkautuu koh deyrityksen tarpeisiin ja mitkä tekijät nousevat esille prosessissa?”.
Tutkimuksen aineisto on kerätty haastatteluiden, havainnoinnin ja yrityksen ohjausjärjes telmistä saatavien tietojen kautta. Tulosten perusteella voitiin huomata, että kohdeyrityksen
strategia kaipaisi terävöittämistä. Kohdeyritykselle kyettiin muodostamaan kriittisten menestys tekijöiden mukainen tasapainotettu tuloskortti, jossa esiintyivät kaikki neljä tuloskortin näkökul maa. Tuloskortin muodostamisprosessissa ilmeni monia haasteita, kuten muodostamisproses sin vaativuus, näkökulmien välisen tasapainon saavuttaminen ja mittareiden valintaan liittyvät
vaikeudet. Viitekehyksellä on tutkimuksen mukaan myös monia vahvuuksia, kuten mahdolli suus oppia toiminnasta ja kehittää sitä.
Tasapainotetun tuloskortin viitekehystä on kutsuttu laajimmin omaksutuimmaksi suoritus mittausjärjestelmäksi. Tämä tutkimus osoitti, että viitekehystä ei voida ottaa käyttöön täysin
samanlaisena kaikille yrityksille, vaan se tulee muokata kohdeyrityksen tarpeita ja toimialan
vaatimuksia vastaaviksi. Tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta, että tuloskortti tarjoaa
yritykselle relevanttia tietoa selkeässä muodossa. Lisäksi tuloskortin viitekehys asettaa keskei selle sijalle yrityksen kriittiset menestystekijät, joiden kautta yritys voi taata menestymisen myös
tulevaisuudessa.