Näytä suppeat kuvailutiedot

”Binge time!” – Netflix-sarjan maratonkatsojan aktiivisuuden ja kulttuuripääoman merkityksiä Twitterissä

Karlstedt, Bea (2021-03-04)

dc.contributor.authorKarlstedt, Bea
dc.date.accessioned2021-04-16T21:01:02Z
dc.date.available2021-04-16T21:01:02Z
dc.date.issued2021-03-04
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/151463
dc.description.abstractTämä pro gradu -tutkielma käsittelee sarjojen maratonkatsojien Twitterissä julkaistujen päivitysten sisältöjä katsojan aktiivisuuden sekä kulttuuripääoman näkökulmasta. Keskeisenä tavoitteena on ollut selvittää, miten maratonkatsojien julkaisemissa tviiteissä ilmenee eri tavoin toteutunut katsojan aktiivisuus, ja toisaalta maratonkatsomisen tuottaman kulttuuripääoman erilaiset merkitykset. Tapaustutkimuksena tehdyn tarkastelun kontekstina toimii Netflixin alkuperäissarjan kokonaisen tuotantokauden ilmestymishetki ja sen maratonkatsomisesta tviittaava katsojakunta. Tutkielma edustaa ajankohtaista, monien mediailmiöiden ja -teknologioiden leikkauspisteeseen kohdentuvaa tutkimusta. Tutkimuksen menetelmänä hyödynnetään pääasiassa aineistolähtöistä, laadullista sisällönanalyysia, jossa aineistoa lähestytään teemoittelemalla. Aineistona toimii 163 maratonkatsojien julkaisemaa tviittiä, jotka ovat julkaistu vuorokauden kuluessa tutkimuskohteen sarjan uusimman tuotantokauden julkaisusta. Tutkimuksen tuloksista selviää, että maratonkatsomiselle ominainen aktiivisuus korostuu varsinkin toiminnon sosiaalisessa puolessa interaktiivisuuden sekä yhteisöllisyyden kautta, sekä toisaalta toiminnon kokemuksellisuudessa katsomisen nostattaneiden tunteiden sekä palautteenannon välityksellä. Toisaalta maratonkatsojan aktiivisuus ei ilmene yksiselitteisesti, vaan tutkimuksen mukaan sitä haastaa kontrollin puute ja katseluun koukuttuminen. Kulttuuripääoman näkökulmasta maratonkatsomisesta tviittaminen näyttää ilmentävän varsinkin erottautumiseen sekä kulttuuriseen arvonantoon palautuvia merkityksiä, joissa etenkin intertekstuaalisilla viittauksilla on painoarvoa. Tuloksista voidaan päätellä, että maratonkatsojien aktiivisuus sekä kulttuuripääoman merkitykset kytkeytyvät vahvimmin toisiinsa etenkin intertekstuaalisten viittausten sekä palautteenannon kautta. Molemmat vaativat katsojalta aktiivista kiinnittymistä sekä toimintoon kytkeytyvien konventioiden tuntemusta. Lisäksi keskeiseksi tekijäksi nousee maratonkatsomisesta saavutettava palkkio, jonka myötä toimintoon käytetty voimavarojen ja ajan kulutus osoittautuu kannattavaksi.
dc.format.extent64
dc.language.isofin
dc.rightsfi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|
dc.subjectmaratonkatsominen, aktiivisuus, kulttuuripääoma, sosiaalinen televisio, sosiaalinen media, Twitter, Netflix
dc.title”Binge time!” – Netflix-sarjan maratonkatsojan aktiivisuuden ja kulttuuripääoman merkityksiä Twitterissä
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.rights.accessrightssuljettu
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2021041610722
dc.contributor.facultyfi=Humanistinen tiedekunta|en=Faculty of Humanities|
dc.contributor.studysubjectfi=Mediatutkimus|en=Media Studies|
dc.contributor.departmentfi=Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos|en=School of History, Cultural Research and Art Studies|


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot