Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Viidennen luokan oppilaiden tavoiteorientaatiot ja motivointi äidinkielen oppitunneilla

Hautamäki, Ville (2021-04-07)

Viidennen luokan oppilaiden tavoiteorientaatiot ja motivointi äidinkielen oppitunneilla

Hautamäki, Ville
(07.04.2021)
Katso/Avaa
Hautamaki_Ville_opinnayte.pdf (523.3Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042011070
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä erilaisia tavoiteorientaatioita viidennen luokan oppilailla on. Tutkielmassa tarkastellaan sitä, miten eri tavoiteorientaation omaavien oppilaiden toiminta eroaa toisistaan ja millä tavoilla opettaja motivoi eri tavoin oppimiseen suuntautuneita oppilaita äidinkielen oppitunneilla.

Tähän laadulliseen tutkimukseen on valikoitu erään Länsi-Suomessa sijaitsevan koulun viidennen luokan oppilaat. Tutkimuksen aineisto on kerätty syksyllä 2020 suoritetun opetusharjoittelun yhteydessä. Tutkimukseen on valittu neljä tapausoppilasta, joiden tavoiteorientaatioihin ja motivointiin syvennytään tapauskohtaisesti. Aineistona on käytetty oppilaiden ja heidän opettajansa yksilöhaastattelua sekä neljää videoitua äidinkielen oppituntia.

Tutkimus osoitti sen, että oppilaiden tavoiteorientaatioita oli mahdollista tunnistaa yksilöhaastattelujen ja havainnoinnin avulla. Oppilaiden motivaatio erosi toisistaan eri tavoiteorientaatioprofiilien kesken. Kävi ilmi, että oppilaiden toiminta erosi toisistaan, vaikka heidän tavoiteorientaatioprofiilinsa olivatkin samanlaiset. Tämä tukee väitettä, että tapauskohtainen kiinnostus vaihtelee oppilaiden välillä tavoiteorientaatioprofiilista riippumatta. Opettajan tulisi opetuksessaan hyödyntää oppilaantuntemusta opetuksen suunnittelussa, jotta eri tavoin oppimiseen suuntautuneiden oppilaiden motivaation muotoutumista voisi tukea parhaalla mahdollisella tavalla. Vuorovaikutuksen laadulla, oppilaiden autonomian tukemisella, henkilökohtaisten intressien hyödyntämisellä sekä rakentavalla ja positiivisella palautteella on vaikutusta oppilaan motivaatioon.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9224]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste