Vetokaluston käytönsuunnittelun kehittäminen junaliikenteessä : Case VR Group
Pikkarainen, Markus (2021-04-07)
Vetokaluston käytönsuunnittelun kehittäminen junaliikenteessä : Case VR Group
Pikkarainen, Markus
(07.04.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042111193
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042111193
Tiivistelmä
Kiristynyt kilpailutilanne rautateillä tarkoittaa junaoperaattorien tarvetta huomioida yhä enemmän kuljetustoimintoihin liittyviä kustannustekijöitä ja toimintojen kehittämistä tehokkaammalla kaluston hallinnalla ja kapasiteetin mukauttamisilla. Pysyäkseen kilpailukykyisinä rautatieyhtiöiden on tukeuduttava kompleksisissa suunnitteluongelmissaan entisestään perustavanlaatuisiin malleihin, metodeihin ja saatavilla olevaan dataan. Tutkimuksessa sovellettu kalustojohtaminen on nousemassa strategisen-, taktisen- ja operatiivisen tason osaongelmineen merkityksellisemmäksi yritysten keskuudessa päätöksentekijöiden kohdatessa jatkuvaa painetta johtaa paremmin voimavarojaan.
Tutkielman aiheeksi valikoitui vetokaluston käytönsuunnittelun kehittäminen Suomen rautatieverkostossa ja tutkimusongelmaksi uuden monipuolisemman ratkaisun löytäminen toimeksiantajayritykselle (VR Group), jolla arvioitaisiin pätevämmin vuosittaisessa budjetointiprosessissa vetokaluston käyttöön liittyviä toiminnan lukuja viiden eri liikennelajin osalta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti konstruktiivisella otteella kehittämällä laskentatyökalu, jolla voidaan ennakoida eri veturisarjoille kertyviä kilometri- ja tuntimääriä liikennelajeittain pidemmällä aikavälillä sekä kohdistaa suunniteltavien muutosten, kuten tavara- ja matkustajaliikenteeseen tapahtuvien veturisiirtojen vaikutukset lopullisiin arvioihin. Laadittavien budjettilukujen ohella laskentatyökalun avustuksella on mahdollista analysoida tehokkaammin myös veturisarjojen suorituskykyä ilmaisevia tunnuslukuja.
Malli osoittautuu työkaluun sovelletun esimerkkilaskelman perusteella hyödylliseksi apuvälineeksi veturityyppien tulevien kilometri- ja ajoaikamäärien ennakointiin. Lisäksi se tarjoaa nopean menetelmän allokoida kalustoon suunnitteilla olevat kilometrimuutokset kuukausittain niitä vastaaville kohteille. Tutkimuksessa erään liikennelajin suunnitteleman liikennerakenteellisen muutoksen seuraukset veturisarjoihin kyetään arvioimaan neljän kuukauden jaksolla enimmäkseen tarkasti, etenkin Sr3-veturityypille joulukuussa 2019, jolloin veturikilometrit ennakoitiin kyseisessä liikennelajissa työkalulla 99,1 % tarkkuudella yhtä suureksi kuin toteuma. Työkalu ei sovellu hyvin tilanteisiin, jos liikennelajeissa operoitaville veturisarjoille realisoituu yllättäviä kaluston uudelleenallokointeja, joihin päätöksentekijällä ei ole riittävästi aikaa reagoida. Muita haasteita aiheutti työkalussa liikennelajien riippuvuussuhteet, jonka vuoksi vetureihin kohdistuvien selkeiden välittömien muutosvaikutusten sijaan on ns. välillisissä muutosvaikutuksissa mahdollisesti huomioitava tietyn liikennelajin veturisarjaan tehtävien käytön seuraukset myös muihin siihen sidoksissa oleviin liikennelajeihin.
Tutkielman aiheeksi valikoitui vetokaluston käytönsuunnittelun kehittäminen Suomen rautatieverkostossa ja tutkimusongelmaksi uuden monipuolisemman ratkaisun löytäminen toimeksiantajayritykselle (VR Group), jolla arvioitaisiin pätevämmin vuosittaisessa budjetointiprosessissa vetokaluston käyttöön liittyviä toiminnan lukuja viiden eri liikennelajin osalta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti konstruktiivisella otteella kehittämällä laskentatyökalu, jolla voidaan ennakoida eri veturisarjoille kertyviä kilometri- ja tuntimääriä liikennelajeittain pidemmällä aikavälillä sekä kohdistaa suunniteltavien muutosten, kuten tavara- ja matkustajaliikenteeseen tapahtuvien veturisiirtojen vaikutukset lopullisiin arvioihin. Laadittavien budjettilukujen ohella laskentatyökalun avustuksella on mahdollista analysoida tehokkaammin myös veturisarjojen suorituskykyä ilmaisevia tunnuslukuja.
Malli osoittautuu työkaluun sovelletun esimerkkilaskelman perusteella hyödylliseksi apuvälineeksi veturityyppien tulevien kilometri- ja ajoaikamäärien ennakointiin. Lisäksi se tarjoaa nopean menetelmän allokoida kalustoon suunnitteilla olevat kilometrimuutokset kuukausittain niitä vastaaville kohteille. Tutkimuksessa erään liikennelajin suunnitteleman liikennerakenteellisen muutoksen seuraukset veturisarjoihin kyetään arvioimaan neljän kuukauden jaksolla enimmäkseen tarkasti, etenkin Sr3-veturityypille joulukuussa 2019, jolloin veturikilometrit ennakoitiin kyseisessä liikennelajissa työkalulla 99,1 % tarkkuudella yhtä suureksi kuin toteuma. Työkalu ei sovellu hyvin tilanteisiin, jos liikennelajeissa operoitaville veturisarjoille realisoituu yllättäviä kaluston uudelleenallokointeja, joihin päätöksentekijällä ei ole riittävästi aikaa reagoida. Muita haasteita aiheutti työkalussa liikennelajien riippuvuussuhteet, jonka vuoksi vetureihin kohdistuvien selkeiden välittömien muutosvaikutusten sijaan on ns. välillisissä muutosvaikutuksissa mahdollisesti huomioitava tietyn liikennelajin veturisarjaan tehtävien käytön seuraukset myös muihin siihen sidoksissa oleviin liikennelajeihin.