Lost in video game music hybridisation : Japanese video game industry influenced by Western and Eastern cultures in The Legend of Zelda, A Link to the Past and Ocarina of Time
Mylly, Aku (2021-03-15)
Lost in video game music hybridisation : Japanese video game industry influenced by Western and Eastern cultures in The Legend of Zelda, A Link to the Past and Ocarina of Time
Mylly, Aku
(15.03.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042111266
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042111266
Tiivistelmä
This thesis is about the hybridisation process of video game music. This is analysed from the perspectives of the video game industry and both Eastern and Western cultures. My hypothesis is that Japanese culture is not visible in Japanese video games due to the hybridisation process. Here, I use three different video games from The Legend of Zelda video series, because they tell an interesting story about the history of video game music in 1980s and 1990s. I focus on the Japanese video game company Nintendo, which I compare to other video game companies. In addition to this, I research the Japanese culture from the Eastern and Western perspectives. The hybridisation process happens both in video game industry and Japanese culture.
This hybridisation process is analysed in The Legend of Zelda, A Link to the Past and Ocarina of Time. Video game music has been researched from the viewpoints of cultural history, Western art music and technology studies. These studies can be applied here. From the viewpoint of the Japanese Nintendo, I compare different video game companies to each other, which shows the challenges of the industry and the power structures between these companies. With every video game in this research, I analyse how Nintendo survived in the video game industry. Next, I research how this survival process happened in these video games. Finally, I analyse Western and Eastern culture influences from the perspective of Japanese culture.
In every one of these video games, the hybridisation process is apparent in two perspectives. Every video game is defined by different time eras, which have had their own time specific problems. The survival process stood out clearly in the sound design aspect. Because these video games were crafted by the Japanese, Japanese culture could be heard through the influences of Eastern and Western culture. The cultural imprints of Japanese culture are tightly hidden, although they are apparent. The player´s own culture affects whether she is from the West or the East. This research is also relevant with modern video games. The hybridisation process between Eastern and Western cultures is still visible in the video game industry. Tämän työn tarkoituksena on tutkia videopelimusiikin hybridisaatioprosessia videopeliteollisuuden sekä idän ja lännen kulttuurien näkökulmasta. Hypoteesina on se, että japanilainen kulttuuri ei näy japanilaisissa videopeleissä hybridisaatioprosessin takia. Aineistonani toimii kolme The Legend of Zelda -sarjan videopeliä, koska ne kertovat mielenkiintoisen tarinan videopelimusiikin historiasta 1980- ja 1990 luvulla. Keskityn työssäni japanilaiseen videopeliyhtiö Nintendoon, jota vertaan muihin videopeliyrityksiin. Tämän lisäksi tutkin japanilaisuutta idän ja lännen kulttuurina. Videopeliteollisuus sekä japanilainen kulttuuri sisältävät molemmat oman hybridisaatioprosessinsa.
Tarkastelen tätä hybridisaatioprosessia The Legend of Zeldan, A Link to the Pastin sekä Ocarina of Timen kautta. Videopelimusiikkia on tutkittu kulttuurihistorian, länsimaalaisen taidemusiikin sekä teknologiatutkimuksen menetelmiä hyödyntäen, joten ne toimivat näidenkin pelien kohdalla. Vertaan videopeliyrityksiä toisiinsa japanilaisen Nintendon näkökulmasta, mikä tuo ilmi teollisuuden haasteita ja yritysten välisiä valtasuhteita. Jokaisen videopelin kohdalla käyn ensin läpi Nintendon historiaa siitä, miten se selvisi videopelien markkinoilla. Seuraavaksi tutkin sitä, miten nämä teollisuuden haasteet näkyvät selviytymisprosessina näissä videopeleissä. Lopuksi tutkin länsimaalaisuutta ja itämaisuutta japanilaisen kulttuurin näkökulmasta. Hybridisaatioprosessi näkyy jokaisessa näissä kolmessa videopelissä kahdesta eri näkökulmasta. Jokaista videopeliä määrittää eri aikakaudet, joilla oli omat ongelmansa.
Selviytymisprosessi kuului selkeästi näiden videopelien äänisuunnittelusta. Koska nämä videopelit ovat japanilaista alkuperää, japanilaisuus kuuluu sekä itä- että länsimaalaisten vaikutteiden kautta. Japanilaisen kulttuurin kädenjälki on visusti piilossa, vaikka se onkin kuultavissa. Tulokulma vaikuttaa tähän paljon, kuten se, onko pelaaja länsi- vai itämaalainen. Tämä tutkimus on relevantti myös modernien videopelien kanssa. Idän ja lännen hybridisaatioprosessi on esillä videopeliteollisuudessa tänäkin päivänä.
This hybridisation process is analysed in The Legend of Zelda, A Link to the Past and Ocarina of Time. Video game music has been researched from the viewpoints of cultural history, Western art music and technology studies. These studies can be applied here. From the viewpoint of the Japanese Nintendo, I compare different video game companies to each other, which shows the challenges of the industry and the power structures between these companies. With every video game in this research, I analyse how Nintendo survived in the video game industry. Next, I research how this survival process happened in these video games. Finally, I analyse Western and Eastern culture influences from the perspective of Japanese culture.
In every one of these video games, the hybridisation process is apparent in two perspectives. Every video game is defined by different time eras, which have had their own time specific problems. The survival process stood out clearly in the sound design aspect. Because these video games were crafted by the Japanese, Japanese culture could be heard through the influences of Eastern and Western culture. The cultural imprints of Japanese culture are tightly hidden, although they are apparent. The player´s own culture affects whether she is from the West or the East. This research is also relevant with modern video games. The hybridisation process between Eastern and Western cultures is still visible in the video game industry.
Tarkastelen tätä hybridisaatioprosessia The Legend of Zeldan, A Link to the Pastin sekä Ocarina of Timen kautta. Videopelimusiikkia on tutkittu kulttuurihistorian, länsimaalaisen taidemusiikin sekä teknologiatutkimuksen menetelmiä hyödyntäen, joten ne toimivat näidenkin pelien kohdalla. Vertaan videopeliyrityksiä toisiinsa japanilaisen Nintendon näkökulmasta, mikä tuo ilmi teollisuuden haasteita ja yritysten välisiä valtasuhteita. Jokaisen videopelin kohdalla käyn ensin läpi Nintendon historiaa siitä, miten se selvisi videopelien markkinoilla. Seuraavaksi tutkin sitä, miten nämä teollisuuden haasteet näkyvät selviytymisprosessina näissä videopeleissä. Lopuksi tutkin länsimaalaisuutta ja itämaisuutta japanilaisen kulttuurin näkökulmasta. Hybridisaatioprosessi näkyy jokaisessa näissä kolmessa videopelissä kahdesta eri näkökulmasta. Jokaista videopeliä määrittää eri aikakaudet, joilla oli omat ongelmansa.
Selviytymisprosessi kuului selkeästi näiden videopelien äänisuunnittelusta. Koska nämä videopelit ovat japanilaista alkuperää, japanilaisuus kuuluu sekä itä- että länsimaalaisten vaikutteiden kautta. Japanilaisen kulttuurin kädenjälki on visusti piilossa, vaikka se onkin kuultavissa. Tulokulma vaikuttaa tähän paljon, kuten se, onko pelaaja länsi- vai itämaalainen. Tämä tutkimus on relevantti myös modernien videopelien kanssa. Idän ja lännen hybridisaatioprosessi on esillä videopeliteollisuudessa tänäkin päivänä.