Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Merkittävimmät haasteet opiskelussa sekä ajatukset opiskelun tuesta nykypäivän lukiolaisten kokemana

Hurri, Elli (2021-03-29)

Merkittävimmät haasteet opiskelussa sekä ajatukset opiskelun tuesta nykypäivän lukiolaisten kokemana

Hurri, Elli
(29.03.2021)
Katso/Avaa
Hurri_Elli_opinnayte.pdf (927.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042111240
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia ovat tukea tarvitsevien lukiolaisten suurimmat haasteet opiskelussa, millaista tuki on ja mitä asioita lukiolaiset siltä toivovat. Lisäksi näkökulmaa tuotiin opiskelijavalinnan uudistuksesta ja todistusvalinnan merkityksestä tukeen sekä tuen tarvetta koskeviin kysymyksiin. Tutkimuksella haluttiin käsitellä ajankohtaista ja tärkeää aihetta itse lukiolaisten näkökulmasta ja samalla tuoda esille asioita, joihin kiinnittää huomiota lukion erityisopetuksessa ylioppilaskirjoitusten merkityksen kasvaessa sekä tuen tarvitsijoiden määrän yhä lisääntyessä.

Laadullisen tutkimuksen aineistona toimivat 11 oppilaan teemahaastattelut, jotka analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia sekä teemoittelua. Tärkeimpinä tutkimustuloksina nousivat esille lukiolaisten haasteiden kohdistuminen kieliin sekä matematiikkaan. He kokivat uupumusta sekä riittämättömyyttä koskien suoriutumistaan, mutta olivat kuitenkin motivoituneita opiskeluun. Osa koki todistusvalinnan pisteytyksellä olevan merkitystä kirjoitettaviin aineisiin, erityisesti matematiikkaan, jolloin tuen tarve lisääntyi kyseisissä aineissa. Tukea saatiin erityisopettajalta erityisesti jaksamiseen ja myös perhe oli tärkeä tuki. Lisää tukea lukiolaiset toivoivat opiskelutaitoihin mutta ennen kaikkea he kaipasivat ymmärrystä sekä avoimuutta niin oppimisvaikeuksia kuin opiskelun tukea kohtaan lukiossa.

Tutkimus osoitti, että erityisopetuksessa tulisi keskittyä testauksen sijaan enemmän oppilaiden tukemiseen. Lisäksi lukion arjessa vaikeuksia ja tukea tulisi normalisoida. Ilmapiiri, jossa erilaiset oppijat hyväksytään myös lukiossa voisi auttaa vähentämään oppilaiden kokemia paineita, stressiä sekä auttaa vahvistamaan heidän positiivista käsitystään itsestään oppijoina.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9137]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste