Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Move!-mittaustulosten hyödyntäminen : Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia

Ek, Eino (2021-04-13)

Move!-mittaustulosten hyödyntäminen : Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia

Ek, Eino
(13.04.2021)
Katso/Avaa
Pro gradu -tutkielma Eino Ek.pdf (648.0Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042311645
Tiivistelmä
Vuonna 2016 Suomen peruskouluissa otettiin käyttöön Move!-mittausjärjestelmä, jonka tarkoituksena on mitata lasten ja nuorten fyysistä toimintakykyä alakoulun viidennellä ja yläkoulun kahdeksannella luokalla. Uuden mittausjärjestelmän kehittäminen oli tarpeellista, sillä lasten ja nuorten fyysinen toimintakyky on ollut jo pitkään laskussa, ja siihen on haluttu välitöntä muutosta.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin yhteensä kymmenen (n = 10) Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueella työskentelevän liikunnanopettajan kokemuksia Move!-mittausten ja niistä saatujen tulosten hyödyntämisestä yläkoulussa sekä ennen 8. luokan mittauksia että mittausten jälkeen. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla.
Tutkimustulosten mukaan opettajat hyödyntävät Move!-mittauksia ja niistä saatuja tuloksia todella vähän niin yksilö-, ryhmä- kuin koulutasollakin sekä ennen mittauksia että mittausten jälkeen. Yksilötasolla oppilaita pääasiassa kannustetaan ja opetetaan mittausosioihin liittyvien epävarmuustekijöiden kanssa, ja mittausten jälkeen oppilaille annetaan vaihtelevasti palautetta. Ryhmätasolla merkittävin toimi on lähestyvistä mittauksista muistuttelu ja kannustaminen, ja koulutasolla merkittävimmiksi toimiksi ilmoitettiin yhteistyö terveystiedonopettajan ja kouluterveydenhoitajan kanssa. Omaan opetukseen ja sen suunnitteluun Move!-mittaukset ja niistä saadut tulokset eivät tämän tutkimuksen mukaan merkittävästi vaikuta.
Tulokset osoittavat, että opettajat käyttävät vain vähän aikaa Move!-mittausosioiden kertaamiseen ja harjoitteluun, jolloin tämä jää pitkälti oppilaiden omalle vastuulle. Mittausten jälkeen saatujen tulosten hyödyntäminen on niin ikään todella vähäistä. Opettajat luottavat siihen, että Move!-mittaustuloksiin valmistautumiseen riittävät tavalliset liikuntatunnit, joiden aikana myös Move!-mittauksissa mitattavat fyysisen toimintakyvyn osa-alueet huomaamatta kehittyvät.
Tutkimustulokset antavat tärkeän signaalin siitä, että Move!-mittausjärjestelmää tulee jatkossa kehittää niin, että opettajilla olisi entistä paremmat pedagogiset valmiudet Move!-mittausten ja niistä saatavien tulosten hyödyntämiseen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste