Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opiskelijamoduuli oppimisympäristönä hoitotyön koulutuksessa : integratiivinen kirjallisuuskatsaus

Kauppila, Elise (2021-04-07)

Opiskelijamoduuli oppimisympäristönä hoitotyön koulutuksessa : integratiivinen kirjallisuuskatsaus

Kauppila, Elise
(07.04.2021)
Katso/Avaa
Kauppila_Elise_opinnayte.pdf (1.085Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042611858
Tiivistelmä
Kliininen harjoittelu on merkittävässä roolissa sairaanhoitajan ammatillisessa koulutuksessa ja sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimisessa. Hoitotyön koulutuksen tavoitteena on valmistaa tulevat sairaanhoitajat ammattiinsa niin, että he pystyvät toimimaan turvallisesti ja omaavat riittävän kompetenssin alalla toimimiseen. Tämän tavoitteen täyttyminen on riippuvainen siitä, että hoitotyön harjoitteluympäristöt tukevat opiskelijoiden oppimista parhaalla mahdollisella tavalla. Opiskelijamoduuli on yksi tapa toteuttaa sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoittelua.

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opiskelijamoduulia oppimisympäristönä sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisessä harjoittelussa ja analysoida, miten opiskelijamoduulin käyttö edistää tai estää sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimista. Tutkimusaineiston artikkelit (n=17) valittiin CINAHL- ja PubMed lääke- ja terveystieteiden viitetietokannoista systemaattisella haulla ennakkoon suunniteltujen mukaanotto- ja poissulkukriteerien avulla. Haku toteutettiin syksyn 2019 aikana. Hakusanoina käytettiin "dedicated education unit" OR training ward* OR "dedicated education units" ja "dedicated education unit*" OR "training ward*". Katsaus toteutettiin noudattaen Whittemoren ja Knaflin (2005) esittämää integratiivisen kirjallisuuskatsauksen viittä eri vaihetta. Katsauksen alkuperäisartikkeleiden laadun arviointi tehtiin Mixed Methods Appraisall Tool (MMAT) version 2018 -kriittisen arvioinnin työkalua käyttämällä. Valitut artikkelit analysoitiin sisällön analyysillä.

Tutkimuksessa tunnistettiin kolme opiskelijamoduulia oppimisympäristönä kuvaavaa teemaa, jotka ovat dynaaminen, yhteisöllinen ja oppimiskeskeinen. Oppimisympäristön muodostumiseen on yhteydessä erityisesti ammattiryhmien välinen yhteistyö ja opiskelijamoduulin oppimiskeskeisyys. Oppimista ja ammatillista kasvua edistäviä tekijöitä tunnistettiin useita. Sairaanhoitajaopiskelijoita ohjanneen sairaanhoitajan merkitys opiskelijan oppimiselle korostui tutkimuksissa. Oppimista ja ammatillista kasvua estävät tekijät liittyivät vuorovaikutukseen eri ammattiryhmien ja opiskelijan ja potilaiden välillä.

Kliinisessä ympäristössä on monia mahdollisuuksia sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimiseen ja niiden tunnistaminen auttaa oppimisympäristöjen kehittämisessä. Katsauksella saatua tietoa voidaan hyödyntää hoitotyön koulutuksessa, ja sen avulla voidaan kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinistä harjoittelua ja tukea sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillista kasvua. Lisää tutkimusta tarvitaan opiskelijamoduulista oppimisympäristönä sekä oppimisympäristöissä oppimista ja ammatillista kasvua edistävistä ja estävistä tekijöistä näyttöön perustuvan hoitotyön koulutuksen tueksi.
 
Clinical practice plays a significant role in the professional training of nurses and in the learning of nursing students. The goal of nursing education is to prepare future nurses for their profession so that they can operate safely and have sufficient competence to work in the field. Achieving this goal depends on supporting students learning in the best possible way. The dedicated education unit is one way to implement internships for nursing students.

The purpose of this integrative literature review was to describe the dedicated education unit as a learning environment in the clinical practice of nursing students and to analyze how the use of the dedicated education unit promotes or inhibits the learning of nursing students. The articles in the study material (n = 17) were selected from the CINAHL and PubMed reference databases of medicine and health sciences by systematic search using pre-designed inclusion and exclusion criteria. The search was conducted during the fall of 2019. The keywords "dedicated education unit" OR training ward * OR "dedicated education units *" and "dedicated education unit *" OR "training ward *" were used. The review was conducted following the five different phases of the integrative literature review presented by Whittemore and Knafl (2005). The quality assessment of the original articles in the review was performed using the Mixed Methods Appraisall Tool (MMAT) version 2018 critical evaluation tool. Selected articles were analyzed according to the content analysis method.

The study identified three themes that describe dedicated education unit as a learning environment: dynamic, community-based, and learning-centered. Cooperation between professional groups and the learning focus on the student were related to the formation of the learning environment. Several factors contributing to learning and professional growth were identified. The importance of the nurse who supervised the nursing students for the student's learning was emphasized in the studies. Factors hindering learning and professional growth were related to the interaction between different occupational groups and patients.

In a clinical setting, there are many opportunities for nursing students to learn, and identifying them helps to develop learning environments. The information obtained from the review can be utilized in nursing education and can be used to develop clinical practice for nursing students and to support the professional growth of nursing students. More research is needed on the dedicated education unit as a learning environment and on the factors that promote and inhibit learning and professional growth in learning environments to support evidence-based nursing education.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9229]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste