Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opettajien motivaatio edistyneille suomenoppijoille suunnatuissa kielitukihankkeissa

Santonen, Yulia (2021-03-31)

Opettajien motivaatio edistyneille suomenoppijoille suunnatuissa kielitukihankkeissa

Santonen, Yulia
(31.03.2021)
Katso/Avaa
Santonen_Yulia_opinnayte.pdf (533.3Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042827758
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoite on selvittää Turun yliopiston toteuttamissa kielitukihankkeissa toimivien suomen kielen opettajien motivaatioon vaikuttavia tekijöitä. Hankkeiden määrittäviä piirteitä ovat yksilöohjaus ja opiskelijan tarpeen mukaan räätälöity kielellinen tuki. Tutkimus pyrkii löytämään vastauksia siihen, minkälaiset asiat vaikuttavat opettajien motivaatioon ja miten opettajat sopeutuvat kohdattuihin haasteisiin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on mahdolliset minät -teoria, jonka keskeisiä käsitteitä ovat opettajien eri minäkuvat: mahdollinen minä, todellinen minä ja velvollisuusminä. Teorian mukaan ihmiset näkevät itsensä ja kehittymismahdollisuutensa erilaisina kuvina itsestään eri olosuhteissa. Teorian mukaan motivaatio syntyy siitä, kun eri minäkuvat ovat ristiriidassa keskenään ja yksilö – tämän tutkimuksen puitteissa opettaja – yrittää ratkaista ristiriidan.
Tutkimusaineisto koostuu yksilöhaastatteluista, jotka on kerätty neljältä yliopiston kielitukihankkeisiin osallistuvalta opettajalta. Kerätty aineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla, jolla pyrittiin selvittämään, mitkä minäkuvien väliset ristiriidat esiintyvät informanttien kokemuksissa.
Tuloksissa keskeistä on se, että yliopiston toteuttamissa hankkeissa toimivat opettajat ylläpitävät työmotivaatiotaan kehittämällä uusia tulkintoja omasta roolistaan opettajana. Opettajat kehittävät uusia kuvia itsestään täyttäessään hankkeille asetettuja tavoitteita. Hankkeissa ollessaan opettajien täytyy joustaa omista käyttäytymis- ja työtavoistaan. Tämän huomion lisäksi aineistosta ilmenee se, opiskelijoiden tavoitteet huomioidaan opetuksessa opettajien suodattamassa muodossa. Opettajat muokkaavat hankkeiden opiskelijoiden muotoilemia tavoitteita sellaiseen muotoon, joka on opetuksen näkökulmasta ymmärrettävä.
Tutkimustulokset osoittavat, että kielitukihankkeiden erikoispiirteet vaikuttavat siihen, miten opettajat kokevat pärjäävänsä opettajan roolissa. Yksilöohjaus opetusmenetelmänä aiheuttaa opettajille erityisiä haasteita ja vaatii lisää perehtymistä ja omien tapojen reflektointia kuin tavallinen opetus isolle ryhmälle luokassa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9103]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste