Kestävää kehitystä ja ilmastokasvatusta tukevan toimintakulttuurin rakentaminen koulussa — opettajaopiskelijoiden näkemyksiä
Valtere, Jenni (2021-04-07)
Kestävää kehitystä ja ilmastokasvatusta tukevan toimintakulttuurin rakentaminen koulussa — opettajaopiskelijoiden näkemyksiä
Valtere, Jenni
(07.04.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042928005
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042928005
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajaopiskelijoiden näkemyksiä koulun toimintakulttuurin muodostamisesta kestävää kehitystä ja ilmastokasvatusta tukevaksi. Opettajaopiskelijoiden näkemykset ovat tärkeitä, sillä he ovat tulevaisuuden opettajia, jotka rakentavat kouluissa toimintakulttuuria. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää minkä tekijöiden opettajaopiskelijat näkevät muodostavan kestävää kehitystä tukevaa toimintakulttuuria koulussa ja millaisin keinoin opettajaopiskelijat lähtisivät rakentamaan kestävää kehitystä tukevaa toimintakulttuuria. Aineenopettajien ja luokanopettajien koulutus eroaa toisistaan, minkä vuoksi haluttiin myös selvittää mitä eroja ja yhtäläisyyksiä aineenopettaja- ja luokanopettajaopiskelijoiden vastauksissa on havaittavissa.
Tutkimusaineisto saatiin Turun yliopistossa lukuvuonna 2019—2020 järjestetyltä Ilmastokasvatus ja kestävä kehitys -opintojaksolta. Aineisto koostui 24:n opintojaksolle osallistuneen opettajaopiskelijan kirjoittamista esseistä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksen mukaan opettajaopiskelijat näkevät koulun toimintakulttuuriin vaikuttavia tekijöitä olevan koulun toimintakulttuuriin vaikuttavat taustatekijät, työyhteisö, opettajan vaikutus oppilaisiin ja opetus, oppilas keskiössä, koulun ulkopuoliset toimijat sekä koulun toimintakulttuurin haasteet. Opettajaopiskelijat toivat runsaasti esiin konkreettisia keinoja ekologisesti kestävämmän toimintakulttuurin saavuttamiseksi. Näitä olivat kierrättäminen, ruokakasvatus, materiaalien sääste- liäs käyttäminen, sähkön säästäminen, ekologinen liikkuminen, kierrätysmateriaalit opetuksessa, koulun hankintojen vastuullisuus, roskaamiseen puuttuminen ja veden säästäminen. Aineenopettaja- ja luokanopettajaopiskelijoiden vastauksissa havaittiin eroja ja yhtäläisyyksiä kummankin tutkimusongelman kohdalla.
Opettajaopiskelijoiden havaittiin näkevän toimintakulttuurin rakentumisen laajana prosessina, jossa he kuitenkin pääsääntöisesti näkivät itse olevansa myös aktiivisena toimijana. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kouluissa rakentaessa kestävämpää toimintakulttuuria sekä opettajankoulutuslaitoksissa suunnitellessa kestävää kehitystä ja koulun toimintakulttuuria käsitteleviä opintokokonaisuuksia.
Avainsanat: kestävä kehitys, ilmastokasvatus, toimintakulttuuri, opettajankoulutus
Tutkimusaineisto saatiin Turun yliopistossa lukuvuonna 2019—2020 järjestetyltä Ilmastokasvatus ja kestävä kehitys -opintojaksolta. Aineisto koostui 24:n opintojaksolle osallistuneen opettajaopiskelijan kirjoittamista esseistä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksen mukaan opettajaopiskelijat näkevät koulun toimintakulttuuriin vaikuttavia tekijöitä olevan koulun toimintakulttuuriin vaikuttavat taustatekijät, työyhteisö, opettajan vaikutus oppilaisiin ja opetus, oppilas keskiössä, koulun ulkopuoliset toimijat sekä koulun toimintakulttuurin haasteet. Opettajaopiskelijat toivat runsaasti esiin konkreettisia keinoja ekologisesti kestävämmän toimintakulttuurin saavuttamiseksi. Näitä olivat kierrättäminen, ruokakasvatus, materiaalien sääste- liäs käyttäminen, sähkön säästäminen, ekologinen liikkuminen, kierrätysmateriaalit opetuksessa, koulun hankintojen vastuullisuus, roskaamiseen puuttuminen ja veden säästäminen. Aineenopettaja- ja luokanopettajaopiskelijoiden vastauksissa havaittiin eroja ja yhtäläisyyksiä kummankin tutkimusongelman kohdalla.
Opettajaopiskelijoiden havaittiin näkevän toimintakulttuurin rakentumisen laajana prosessina, jossa he kuitenkin pääsääntöisesti näkivät itse olevansa myös aktiivisena toimijana. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kouluissa rakentaessa kestävämpää toimintakulttuuria sekä opettajankoulutuslaitoksissa suunnitellessa kestävää kehitystä ja koulun toimintakulttuuria käsitteleviä opintokokonaisuuksia.
Avainsanat: kestävä kehitys, ilmastokasvatus, toimintakulttuuri, opettajankoulutus