Käsityönopettajaksi opiskelevien kokemuksia mobiilioppimisesta opintojen tukena
Latva-Laturi, Valtteri; Sysilampi, Eetu (2021-04-12)
Käsityönopettajaksi opiskelevien kokemuksia mobiilioppimisesta opintojen tukena
Latva-Laturi, Valtteri
Sysilampi, Eetu
(12.04.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042927845
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042927845
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli selvittää käsityönopettajaksi opiskelevien henkilöiden kokemuksia mobiiliteknologian sekä mobiilioppimisen lisääntymisestä heidän opinnoissaan. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on muodostettu tutkimuksen keskeisimmistä käsitteistä, joihin kuuluu oppimisympäristö, mobiilioppiminen, interaktiivinen oppimisympäristö sekä työturvallisuuskulttuuri. Keskeisimmät käsitteet avattiin sekä käytettiin samasta aiheesta tehtyjä aikaisempia tutkimustuloksia sekä niiden näkökulmia teoreettisessa viitekehyksessä.
Tutkimuksen kohdejoukko muodostettiin Turun Yliopiston, Rauman kampuksen opiskelijoista (n=5), jotka opiskelivat pääaineena käsityökasvatusta eri vuosikursseilla. Tutkimuksen aineisto koostui tutkielmaa varten tehdystä teemahaastattelusta sekä interaktiivisesta oppimisympäristöstä. Maailmanlaajuisen COVID-19-pandemian vuoksi haastattelut suoritettiin etäyhteyksillä yksilöhaastatteluina. Teemahaastattelusta saatu aineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkielman tulosten perusteella todettiin, että mobiililaitteilla on suuri vaikutus nykypäivän käsityönopettajan opinnoissa nyt ja tulevaisuudessa. Käsityönopettajaksi opiskelevat pitivät mobiililaitteiden roolia merkityksellisenä. Tulokset osoittivat, että opiskelijat hyödynsivät mobiilioppimista työmenetelmien ja työkoneiden kertaamisessa. Tämän vuoksi mobiilioppiminen nähtiin työturvallisuutta parantavana tekijänä ja osana ammattitaidon syventämistä. Haastateltavat kokivat hyödyllisenä oppimisympäristönä sellaisen paikan, missä uutta asiaa on helppo oppia sekä syventää aikaisemmin opetettua asiaa. Interaktiivinen oppimisympäristö nähtiin erinomaisena juuri tähän tarkoitukseen. Tulosten mukaan kuitenkin opiskelijoiden mielestä interaktiivisuus oppimisympäristönä voitiin rakentaa osaksi kokonaisuutta, mutta sen varaan ei voitu jättää koko opetusta. Teknologialla luotu oppimisympäristö on pieni osa käsityön opetusta. Interaktiivisella oppimateriaalilla on loputon potentiaali luoda opetuksesta eriyttävää sekä kertaavaa materiaalia käsityön opetuksen tueksi.
Tutkimuksen kohdejoukko muodostettiin Turun Yliopiston, Rauman kampuksen opiskelijoista (n=5), jotka opiskelivat pääaineena käsityökasvatusta eri vuosikursseilla. Tutkimuksen aineisto koostui tutkielmaa varten tehdystä teemahaastattelusta sekä interaktiivisesta oppimisympäristöstä. Maailmanlaajuisen COVID-19-pandemian vuoksi haastattelut suoritettiin etäyhteyksillä yksilöhaastatteluina. Teemahaastattelusta saatu aineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkielman tulosten perusteella todettiin, että mobiililaitteilla on suuri vaikutus nykypäivän käsityönopettajan opinnoissa nyt ja tulevaisuudessa. Käsityönopettajaksi opiskelevat pitivät mobiililaitteiden roolia merkityksellisenä. Tulokset osoittivat, että opiskelijat hyödynsivät mobiilioppimista työmenetelmien ja työkoneiden kertaamisessa. Tämän vuoksi mobiilioppiminen nähtiin työturvallisuutta parantavana tekijänä ja osana ammattitaidon syventämistä. Haastateltavat kokivat hyödyllisenä oppimisympäristönä sellaisen paikan, missä uutta asiaa on helppo oppia sekä syventää aikaisemmin opetettua asiaa. Interaktiivinen oppimisympäristö nähtiin erinomaisena juuri tähän tarkoitukseen. Tulosten mukaan kuitenkin opiskelijoiden mielestä interaktiivisuus oppimisympäristönä voitiin rakentaa osaksi kokonaisuutta, mutta sen varaan ei voitu jättää koko opetusta. Teknologialla luotu oppimisympäristö on pieni osa käsityön opetusta. Interaktiivisella oppimateriaalilla on loputon potentiaali luoda opetuksesta eriyttävää sekä kertaavaa materiaalia käsityön opetuksen tueksi.