Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Käsityön etäopetus peruskoulussa : Opettajien kokemuksia käsityön etäopetuksesta keväällä 2020

Kokko, Marko; Pentinpuro, Juho (2021-04-12)

Käsityön etäopetus peruskoulussa : Opettajien kokemuksia käsityön etäopetuksesta keväällä 2020

Kokko, Marko
Pentinpuro, Juho
(12.04.2021)
Katso/Avaa
Kokko_Marko_Pentinpuro_Juho_opinnayte.pdf (1.241Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042928020
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa selvitetään perusopetuksessa käsityötä opettavien kokemuksia etäopetuksen toteuttamisesta koronaeristyksen aikana keväällä 2020. Tilanteen poikkeuksellisuudesta johtuen tutkielman aihe oli hyvin ajankohtainen. Käsityön oppiaineen erityisen luonteen vuoksi haluttiin saada tietoa, millä tavoin opettajat toteuttivat käsityön etäopetusta, mihin käsityön osa-alueisiin etäopetus painottui ja millaisena opettajat kokivat tilanteen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu etäopetuksen ja käsityöoppiaineen käsitteisiin. Etäopetusta tarkastellaan käsitteen määrittelyn, toteutuksissa ilmenneiden haasteiden ja mahdollisuuksien näkökulmasta. Käsityön käsitettä selvennetään erityisesti oppiaineen sekä sen didaktisen nelikenttämällin avulla.
Tutkielmassa on monimenetelmällinen lähestymistapa, jossa käytetään määrällistä ja laadullista tutkimusaineistoa. Aineisto kerättiin verkkokyselynä, joka lähetettiin käsityönopettajille suunnattuihin Facebook-ryhmiin. Kyselylomake kehitettiin ainoastaan tätä tutkielmaa varten ja se sisälsi 15 kysymystä. Kyselyyn osallistui 84 peruskoulun opettajaa, jotka opettivat käsityötä keväällä 2020. Tutkimusaineisto analysoitiin SPSS-tilastonkäsittelyohjelman avulla sekä aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin.
Yli puolet kyselyyn vastanneista kokivat käsityön etäopetuksen järjestämisen ongelmalliseksi. Monipuolisen käsityön opetuksen toteuttaminen oli vaikeaa työvälineiden ja materiaalien puutteen vuoksi. Haasteista huolimatta kyselyyn osallistuneet opettajat kokivat yleisesti onnistuneensa etäopetuksessa. Opetusta toteutettiin digitaalisia oppimisalustoja ja -välineitä hyödyntäen, mitkä mahdollistivat vuorovaikutuksen etäopetuksessa. Opetus painottui itsenäisiin kirjallisiin oppimistehtäviin ja arjen taitoihin. Etäopetuksen koettiin mahdollistaneen sellaisten teoriatietojen opettamisen, jotka lähiopetuksessa saattaisivat jäädä huomiotta. Vuorovaikutus koettiin useimmiten ongelmalliseksi, mutta osa oppilaista mahdollisesti hyötyi etäopetuksesta.
Monipuolisesti käsityön sisältöalueet huomioiva käsityön etäopetus on ongelmallista. Etäopetusmenetelmillä voitaisiin tulevaisuudessa mahdollisesti joko osittain korvata tai täydentää perinteistä käsityön lähiopetusta, etenkin teoriatiedon opetuksessa. Opettajien kuormittuminen, etäopetusvälineiden ja -alustojen riittävä saatavuus ja toimivuus on kuitenkin syytä huomioida tällaisia järjestelyjä suunniteltaessa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste