Kemian sähköisen ylioppilaskokeen tehtävätyypit ja -valinnat
Salmenperä, Karoliina (2021-04-26)
Kemian sähköisen ylioppilaskokeen tehtävätyypit ja -valinnat
Salmenperä, Karoliina
(26.04.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021043028204
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021043028204
Tiivistelmä
Ylioppilaskoe on keskeisin toisen asteen lukio-opetusta sekä yliopistojen ja korkeakoulujen opiskelijavalintaa ohjaava summatiivisen arvioinnin väline. Tästä huolimatta sitä koskevaa tutkimusta on vähän. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kemian sähköisten ylioppilaskokeiden tehtävätyyppejä sekä opetussuunnitelman mukaisten keskeisten sisältöjen esiintyvyyttä tehtävissä. Lisäksi tutkittiin mahdollista yhteyttä kokelaan tekemien tehtävävalintojen, tehtävistä saatujen pisteiden sekä eri aineiden arvosanojen välillä. Tehtävätyyppitarkastelussa selvitettiin kaikkien lukuvuoden 2020–2021 loppuun mennessä pidettyjen sähköisten ylioppilaskokeiden tehtävätyyppien prosentuaalinen osuus suhteutettuna kokeiden pistemääriin. Keskeisten sisältöjen osalta tarkasteltiin eri sisältöjen esiintyvyyttä kokeen eri osissa sekä koko kokeessa yhteensä. Opiskelijoiden tehtävävalintoja kemian ylioppilaskokeessa ja suoriutumista eri aineiden kokeissa tarkasteltiin neljän ensimmäisen sähköisen kemian kokeen osalta syksystä 2018 alkaen. Näistä kokeista tarkasteluun valikoitui kokeen vaativimman osan (osa III) tehtävät, joita oli kolmea päätyyppiä: laskutehtäviä, esseetehtäviä sekä orgaanisen kemian tehtäviä. Kahdessa kokeesta yhteen tehtävään oli sisällytetty kokeellinen näkökulma. Eri aineiden arvosanojen vaikutusta tehtävävalintaan tarkasteltiin vertaamalla eri aineiden loppuarvosanoja kunkin tehtävätyypin valinnan yleisyyteen. Lisäksi vertailtiin kemian kokeen eri arvosanoilla saatuja pistekeskiarvoja ja -hajontoja tehtävätyypeittäin. Tutkimus osoitti pääpiirteissään yleisimmät tehtävätyypit sekä opetussuunnitelman perusteiden mukaiset yleisimmin esiintyvät keskeiset sisällöt. Tutkimus osoitti myös sen, että matemaattisesti menestyneet opiskelijat valitsivat laskutehtäviä ja heikommin menestyvät opiskelijat valitsivat esseetehtäviä. Lisäksi havaittiin, että korkeimman arvosanan kemiassa kirjoittaneet saivat paremmin pisteitä laskutehtävistä kuin esseetehtävistä. Muissa arvosanaluokissa esseetehtävien keskimääräinen pistesaalis sen sijaan oli suurempi. Lisäksi havaittiin, että kokeellisuus tehtävissä vähensi tehtävävalinnan suosiota sekä pistemääräistä menestystä.