Normaali- ja poikkeusolosuhteissa opiskelleiden kuudesluokkalaisten odotukset liittyen koulusiirtymään ja käsitykset koulun tarjoamasta tuesta
Mollberg, Emma (2021-04-20)
Normaali- ja poikkeusolosuhteissa opiskelleiden kuudesluokkalaisten odotukset liittyen koulusiirtymään ja käsitykset koulun tarjoamasta tuesta
Mollberg, Emma
(20.04.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050428708
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050428708
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia odotuksia ja huolia kuudennen luokan oppilailla on sekä millaista tukea oppilaat kokevat saavansa koulusiirtymään liittyen. Lisäksi tutkimuksessa vertailtiin normaaliolosuhteissa ja covid-19-pandemian takia poikkeusolosuhteissa alakoulunsa päättäneiden oppilaiden odotuksia ja huolia sekä heidän kokemaansa tukea liittyen koulusiirtymään. Tutkimusotos koostui kahdesta eri varsinaissuomalaisen alakoulun kuudennesta luokasta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 48 oppilasta. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä toimivat kirjoitelmat. Normaaliolosuhteissa opiskelleet oppilaat osallistuivat aineistonkeruuseen alkuvuodesta 2019, ja poikkeusolosuhteissa opiskelleet keväällä 2020. Analysoinnissa käytettiin laadullisen aineiston sisällönanalyysia. Aineistoa analysoitiin sekä aineisto- että teorialähtöisen teemoittelun keinoin.
Tulokset osoittavat, että valtaosalla kuudesluokkalaisista on koulusiirtymään liittyviä odotuksia ja huolia. Oppilaat sekä odottivat että jännittivät eniten koulunkäyntiin liittyviä asioita, kuten uusia oppiaineita. Normaali- ja poikkeusolosuhteissa opiskelevien odotukset erosivat kavereihin, kouluun ja itseen liittyvissä asioissa. Huolenaiheissa oli eroavaisuuksia kiusaamiseen, koulumatkaan ja myöhästymiseen, muihin sosiaalisiin suhteisiin ja kouluun liittyvissä asioissa. Lähes puolet oppilaista kertoi ainakin yhden keinon, jolla heitä tuetaan siirtymässä. Yleisimmät tukikeinot olivat yläkoulusta kertominen ja koulun ulkopuolisilta henkilöiltä saatava tuki.
Poikkeusolosuhteissa opiskelleet ilmaisivat enemmän huolenaiheita, kuin normaaliolosuhteissa opiskelleet oppilaat. Tulosten mukaan heitä kuitenkin myös tuettiin enemmän, kuin normaaliolosuhteissa opiskelleita. Tutkimuksen tulokset olivat osittain ristiriitaisia ja niihin saattoivat vaikuttaa myös muut tutkimukseen osallistuneiden luokkien eroavaisuudet. Koulupolun aikaisia siirtymiä on tärkeää tutkia myös jatkossa. Erityisesti covid-19-pandemian vaikutuksia sekä oppilaiden kouluun kuulumisen tunnetta vahvistavia tukikeinoja on tarpeen selvittää.
Tulokset osoittavat, että valtaosalla kuudesluokkalaisista on koulusiirtymään liittyviä odotuksia ja huolia. Oppilaat sekä odottivat että jännittivät eniten koulunkäyntiin liittyviä asioita, kuten uusia oppiaineita. Normaali- ja poikkeusolosuhteissa opiskelevien odotukset erosivat kavereihin, kouluun ja itseen liittyvissä asioissa. Huolenaiheissa oli eroavaisuuksia kiusaamiseen, koulumatkaan ja myöhästymiseen, muihin sosiaalisiin suhteisiin ja kouluun liittyvissä asioissa. Lähes puolet oppilaista kertoi ainakin yhden keinon, jolla heitä tuetaan siirtymässä. Yleisimmät tukikeinot olivat yläkoulusta kertominen ja koulun ulkopuolisilta henkilöiltä saatava tuki.
Poikkeusolosuhteissa opiskelleet ilmaisivat enemmän huolenaiheita, kuin normaaliolosuhteissa opiskelleet oppilaat. Tulosten mukaan heitä kuitenkin myös tuettiin enemmän, kuin normaaliolosuhteissa opiskelleita. Tutkimuksen tulokset olivat osittain ristiriitaisia ja niihin saattoivat vaikuttaa myös muut tutkimukseen osallistuneiden luokkien eroavaisuudet. Koulupolun aikaisia siirtymiä on tärkeää tutkia myös jatkossa. Erityisesti covid-19-pandemian vaikutuksia sekä oppilaiden kouluun kuulumisen tunnetta vahvistavia tukikeinoja on tarpeen selvittää.