Uutuudesta unohduksiin ja takaisin - Uusvanhat tuotteet pelikulttuureissa
Tommila, Tiina (2021-04-14)
Uutuudesta unohduksiin ja takaisin - Uusvanhat tuotteet pelikulttuureissa
Tommila, Tiina
(14.04.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050428705
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050428705
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa perehdyn uusvanhoihin pelituotteisiin ja niiden kautta näyttäytyvään
pelikulttuurien muutokseen. Aineistoni koostuu Suomen Pelimuseon tutkijan Niklas Nylundin
asiantuntijahaastattelusta sekä retropeliharrastajien tuottamista YouTube-videoista ja
blogiteksteistä. Haastattelu järjestettiin Pelimuseon päänäyttelyssä, jossa esineistö ja
teemahuoneet toimivat metodologisesti aistinvaraisesta etnografiasta lainaavan
kävelyhaastattelun ohjaajina.
Tutkimukseni keskeisin käsite on ’uusvanha’, jota käsittelen keräämäni aineiston sekä
tutkimuskirjallisuuden valossa. Käsitteellä kuvaan sellaisia pelikulttuurin tuotteita, jotka
lainaavat vanhasta erilaisin tavoin. Teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin toteutetun
aineistonanalyysin tuloksena määrittelen kolme pääluokkaa, jotka kuvaavat uusvanhojen
pelituotteiden merkitystä pelikulttuureissa. Keskeiseksi käsitteeksi nousee suunniteltu
vanhentaminen, joka vaikuttaa kulttuurituotteiden elinkaareen.
Tärkein tutkimustulos on jako temaattiseen ja lineaariseen uusvanhaan. Lisätutkimuksen kautta
uusvanhan käsitteen hiominen ja syventäminen mahdollistaa tämän jaottelun käytännön
hyödyntämisen niin kaupallisessa mielessä kuin peliperinnön säilyttämisenkin kannalta. Tässä
tutkimuksessa käytetyn aineistonkeruumetodin edelleen kehittäminen yhdistettynä
harrastajanäkökulman painottamiseen tarjoaa asetelman tulevalle tutkimukselle uusvanhoihin
pelituotteisiin liittyen.
pelikulttuurien muutokseen. Aineistoni koostuu Suomen Pelimuseon tutkijan Niklas Nylundin
asiantuntijahaastattelusta sekä retropeliharrastajien tuottamista YouTube-videoista ja
blogiteksteistä. Haastattelu järjestettiin Pelimuseon päänäyttelyssä, jossa esineistö ja
teemahuoneet toimivat metodologisesti aistinvaraisesta etnografiasta lainaavan
kävelyhaastattelun ohjaajina.
Tutkimukseni keskeisin käsite on ’uusvanha’, jota käsittelen keräämäni aineiston sekä
tutkimuskirjallisuuden valossa. Käsitteellä kuvaan sellaisia pelikulttuurin tuotteita, jotka
lainaavat vanhasta erilaisin tavoin. Teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin toteutetun
aineistonanalyysin tuloksena määrittelen kolme pääluokkaa, jotka kuvaavat uusvanhojen
pelituotteiden merkitystä pelikulttuureissa. Keskeiseksi käsitteeksi nousee suunniteltu
vanhentaminen, joka vaikuttaa kulttuurituotteiden elinkaareen.
Tärkein tutkimustulos on jako temaattiseen ja lineaariseen uusvanhaan. Lisätutkimuksen kautta
uusvanhan käsitteen hiominen ja syventäminen mahdollistaa tämän jaottelun käytännön
hyödyntämisen niin kaupallisessa mielessä kuin peliperinnön säilyttämisenkin kannalta. Tässä
tutkimuksessa käytetyn aineistonkeruumetodin edelleen kehittäminen yhdistettynä
harrastajanäkökulman painottamiseen tarjoaa asetelman tulevalle tutkimukselle uusvanhoihin
pelituotteisiin liittyen.