Myynnin etäjohtaminen, Case Yritys Oy
Tikkanen, Outi (2021-04-19)
Myynnin etäjohtaminen, Case Yritys Oy
Tikkanen, Outi
(19.04.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050428796
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050428796
Tiivistelmä
Koronaviruspandemia yhdessä globalisoitumisen myötä on nostanut etätyön ja etätiimit tämän päivän johtamiskeskustelun ytimeen. Lähiesimiestyöstä on siirrytty yhä useammassa yrityk-sessä etäjohtamiseen, ja esimiehet löytävät itsensä uusien haasteiden edestä. Ylemmän johdon ja alaisten odotukset tulisi pystyä jotenkin täyttämään muuttuneessa toimintaympäristössä, sillä vaikka toimintaympäristö on muuttunut, myyntityö on edelleen myyntityötä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia kohdeorganisaation etäjohtamisen käytänteitä suhteessa teoriaan ja mahdollisesti tarjota yritykselle uusia tapoja etäjohtamiseen, keskittyen erityisesti myynnin etäjohtamiseen. Tähän pyrittiin löytämään vastaukset selvittämällä, kuinka kohdeorganisaation esimiehet ja henkilöstö kokevat myynnin etäjohtamisen hajautetussa organisaatiossa. Tutkimusmetodina toimi kvantitatiivinen kyselytutkimus. Aineisto kerättiin kohdeyrityksen työntekijöiltä ja esimiehiltä. Tutkimuksen tekohetkellä organisaatiossa työskenteli 12 esimiestä ja 350 työntekijää.
Kohdeorganisaation henkilöstö koki tutkimuksen perusteella myynnin etäjohtamisen melko selkeäksi. Tavoiteasetanta yrityksessä on ollut onnistunutta ja hajautettua organisaatiota ei itsessään nosteta haasteeksi. Henkilöstö ei kokenut myöskään usein hajautetun organisaation, sekä etäjohtamisen, haasteiksi nostettua viestintää merkittävänä kehityskohteena, vaan eniten kehityskohteita löydettiin esimiestoiminnasta. Esimiehet kokivat, että voivat luottaa työnteki-jöidensä tekemiseen ja osaamiseen, erityisesti vastuuhenkilöihinsä. He eivät olleet työssään törmänneet etäjohtamista häiritsevään byrokratiaan, mutta suurimmat haasteet koettiin palautteen antamisessa ja alaisten motivoinnissa. Myynnin johtamista ei koettu niinkään haasteena, vaan enemmän annetut vastaukset keskittyivät etäjohtamisen haasteisiin - yritystasolta lähtien puuttuvaan etäjohtamisen kulttuuriin, etäjohtamiseen liittyvän koulutuksen puutteeseen ja työntekijöiden vastuualueiden kasvattamiseen.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan esittää, että myynnin etäjohtamisen onnistumiseksi suurin rooli on edelleen esimiestoiminnalla ja sen kehittämisellä tai selkeyttämisellä. Sen sijaan että luisutaan myynnin etäjohtamiseen, tulee yrityksen tehdä tietoinen valinta siihen siirtymiseen ja muokata toimintojaan sen mukaisiksi.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia kohdeorganisaation etäjohtamisen käytänteitä suhteessa teoriaan ja mahdollisesti tarjota yritykselle uusia tapoja etäjohtamiseen, keskittyen erityisesti myynnin etäjohtamiseen. Tähän pyrittiin löytämään vastaukset selvittämällä, kuinka kohdeorganisaation esimiehet ja henkilöstö kokevat myynnin etäjohtamisen hajautetussa organisaatiossa. Tutkimusmetodina toimi kvantitatiivinen kyselytutkimus. Aineisto kerättiin kohdeyrityksen työntekijöiltä ja esimiehiltä. Tutkimuksen tekohetkellä organisaatiossa työskenteli 12 esimiestä ja 350 työntekijää.
Kohdeorganisaation henkilöstö koki tutkimuksen perusteella myynnin etäjohtamisen melko selkeäksi. Tavoiteasetanta yrityksessä on ollut onnistunutta ja hajautettua organisaatiota ei itsessään nosteta haasteeksi. Henkilöstö ei kokenut myöskään usein hajautetun organisaation, sekä etäjohtamisen, haasteiksi nostettua viestintää merkittävänä kehityskohteena, vaan eniten kehityskohteita löydettiin esimiestoiminnasta. Esimiehet kokivat, että voivat luottaa työnteki-jöidensä tekemiseen ja osaamiseen, erityisesti vastuuhenkilöihinsä. He eivät olleet työssään törmänneet etäjohtamista häiritsevään byrokratiaan, mutta suurimmat haasteet koettiin palautteen antamisessa ja alaisten motivoinnissa. Myynnin johtamista ei koettu niinkään haasteena, vaan enemmän annetut vastaukset keskittyivät etäjohtamisen haasteisiin - yritystasolta lähtien puuttuvaan etäjohtamisen kulttuuriin, etäjohtamiseen liittyvän koulutuksen puutteeseen ja työntekijöiden vastuualueiden kasvattamiseen.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan esittää, että myynnin etäjohtamisen onnistumiseksi suurin rooli on edelleen esimiestoiminnalla ja sen kehittämisellä tai selkeyttämisellä. Sen sijaan että luisutaan myynnin etäjohtamiseen, tulee yrityksen tehdä tietoinen valinta siihen siirtymiseen ja muokata toimintojaan sen mukaisiksi.