CHARACTERISATION USING LEITMOTIFS IN FINAL FANTASY IX
Niemenrinne, Pinja (2021-04-26)
CHARACTERISATION USING LEITMOTIFS IN FINAL FANTASY IX
Niemenrinne, Pinja
(26.04.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050428760
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050428760
Tiivistelmä
The purpose of this study is to investigate how characterisation is done using
leitmotifs in the Japanese role-playing game, Final Fantasy IX (2000). The term role playing game is used to refer to console role-playing games in this study. The subject
is approached by analytical play and audiovisual analysis.
In Final Fantasy IX, characterisation using musical character themes, or leitmotifs
plays a fairly important role. Each one of the eight playable characters has their own
designated character theme, which builds the basis for each character’s persona. The
leitmotifs are then located from other pieces of music and using these leitmotifs, the
characters are then tied to certain events, places, or other characters during the game.
These events, places, or character relations then reveal how the eight playable
characters develop through the game, and how the story is told using music.
What was discovered, was how important leitmotifs are, not only in characterisation,
but also in character development, and storytelling. It is important to highlight the
role and importance of music, not only as a passive element playing in the
background but as an active element, telling a story and describing characters and
their connections and relationships. Tutkielman tarkoitus on selvittää, miten hahmojen kuvausta tehdään johtoaiheiden
avulla japanilaisessa roolipelissä, Final Fantasy IX:ssä (2000). Roolipeli-termillä
viitataan tässä tutkielmassa ensisijaisesti konsoliroolipeleihin. Aihetta lähestytään
analyyttisellä pelaamisella ja audiovisuaalisella analyysillä.
Final Fantasy IX:ssä hahmojen kuvaamisella musiikillisten teemojen, tai
johtoaiheiden avulla on tärkeä merkitys. Jokaisella kahdeksasta pelattavasta
hahmosta on oma hahmoteemansa, jonka pohjalle rakentuu jokaisen hahmon
persoona. Nämä johtoaiheet sitten etsitään muista kappaleista ja niitä avuksi käyttäen
hahmot yhdistetään tiettyihin tapahtumiin, paikkoihin ja jopa toisiin hahmoihin pelin
aikana. Nämä tapahtumat, paikat, tai hahmojen väliset suhteet sitten osoittavat miten,
kahdeksan pelattavaa hahmoa kehittyvät pelin aikana ja kuinka tarinaa kerrotaan
musiikin avulla.
Tutkimuksessa selvisi, kuinka tärkeä osa peliä johtoaiheet ovat, eivät pelkästään
hahmojen kuvauksessa, mutta myös hahmojen kehityksen kuvaamisessa ja
tarinankerronnassa. On tärkeää korostaa musiikin roolia ja merkitystä, ei vain
passiivisena elementtinä taustalla, mutta aktiivisena elementtinä, joka kertoo tarinaa
ja kuvailee hahmoja, kyseisten hahmojen liitoksia ja suhteita.
leitmotifs in the Japanese role-playing game, Final Fantasy IX (2000). The term role playing game is used to refer to console role-playing games in this study. The subject
is approached by analytical play and audiovisual analysis.
In Final Fantasy IX, characterisation using musical character themes, or leitmotifs
plays a fairly important role. Each one of the eight playable characters has their own
designated character theme, which builds the basis for each character’s persona. The
leitmotifs are then located from other pieces of music and using these leitmotifs, the
characters are then tied to certain events, places, or other characters during the game.
These events, places, or character relations then reveal how the eight playable
characters develop through the game, and how the story is told using music.
What was discovered, was how important leitmotifs are, not only in characterisation,
but also in character development, and storytelling. It is important to highlight the
role and importance of music, not only as a passive element playing in the
background but as an active element, telling a story and describing characters and
their connections and relationships.
avulla japanilaisessa roolipelissä, Final Fantasy IX:ssä (2000). Roolipeli-termillä
viitataan tässä tutkielmassa ensisijaisesti konsoliroolipeleihin. Aihetta lähestytään
analyyttisellä pelaamisella ja audiovisuaalisella analyysillä.
Final Fantasy IX:ssä hahmojen kuvaamisella musiikillisten teemojen, tai
johtoaiheiden avulla on tärkeä merkitys. Jokaisella kahdeksasta pelattavasta
hahmosta on oma hahmoteemansa, jonka pohjalle rakentuu jokaisen hahmon
persoona. Nämä johtoaiheet sitten etsitään muista kappaleista ja niitä avuksi käyttäen
hahmot yhdistetään tiettyihin tapahtumiin, paikkoihin ja jopa toisiin hahmoihin pelin
aikana. Nämä tapahtumat, paikat, tai hahmojen väliset suhteet sitten osoittavat miten,
kahdeksan pelattavaa hahmoa kehittyvät pelin aikana ja kuinka tarinaa kerrotaan
musiikin avulla.
Tutkimuksessa selvisi, kuinka tärkeä osa peliä johtoaiheet ovat, eivät pelkästään
hahmojen kuvauksessa, mutta myös hahmojen kehityksen kuvaamisessa ja
tarinankerronnassa. On tärkeää korostaa musiikin roolia ja merkitystä, ei vain
passiivisena elementtinä taustalla, mutta aktiivisena elementtinä, joka kertoo tarinaa
ja kuvailee hahmoja, kyseisten hahmojen liitoksia ja suhteita.