Africa – the continent of many challenges but great potential : Focus on Finnish SME’s opportunities in the African markets
Jaanto, Vilma (2021-04-29)
Africa – the continent of many challenges but great potential : Focus on Finnish SME’s opportunities in the African markets
Jaanto, Vilma
(29.04.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050428729
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050428729
Tiivistelmä
Africa is the second largest, second most populous, and the second fastest-growing economic region in the world. While Africa’s fast-growing population and markets are seen to present great potential and important opportunities for business in an environment of slowing global growth, the continent is also facing some of the biggest problems in the world, such as poverty, hunger, and lack of clean water. Yet many experts believe that Africa is the next big growth market with great opportunities and future potential.
Due to the region’s fast growth and significant development, also Finland and the European Union, have started to see great potential in the African markets. For instance, the focus of Finland’s and the EU’s Africa strategies is shifting more and more from aid to business, and the trade between Finland and Africa is expected to double by 2030. Yet the region and its opportunities remain a big mystery, especially from the Finnish SMEs’ perspective. Therefore, this study aims to provide new information about the African markets and their potential from the Finnish SMEs’ perspective. Hence this research aims to answer the question: How can Finnish SMEs identify and access opportunities in the African markets?
This study was conducted as qualitative exploratory research, following an iterative research approach. The empirical data was collected through five semi-structured theme interviews with entrepreneurs, SME representatives, and experts. The theoretical framework used in this research focuses on opportunity discovery and creation theories, and the causation and effectuation theories in order to explain how Finnish SMEs can identify and exploit opportunities in the African markets.
This research found that Africa is perceived to be a continent of many challenges but great potential, offering countless opportunities for Finnish SMEs. According to the results, local partners and networks are seen as a requirement for successful opportunity identification and exploitation, whereas prior knowledge and experiences are seen as an enabler, but not as a requirement. Moreover, the empirical findings indicate that due to the challenging business environment, the division between effectuation and causation decision-making modes is not as straightforward as a majority of the prior literature proposes. Afrikka on toiseksi suurin, toiseksi väkirikkain ja toiseksi nopeimmin kasvava talousalue maailmassa. Vaikka Afrikan nopeasti kasvavan väestön ja markkinoiden katsotaan tarjoavan suurta potentiaalia ja liiketoimintamahdollisuuksia hidastuvan globaalin kasvun aikana, mantere taistelee myös monien valtavien ongelmien, kuten köyhyyden, nälän ja puhtaan veden puutteen kanssa. Silti monet asiantuntijat uskovat, että Afrikka on seuraava suuri kasvumarkkina, jolla on suuria mahdollisuuksia ja tulevaisuuden potentiaalia.
Alueen nopean kasvun ja merkittävän kehityksen ansiosta myös Suomi ja Euroopan Unioni ovat alkaneet nähdä suurta potentiaalia Afrikan markkinoilla. Esimerkiksi Suomen ja EU:n Afrikka-strategioiden painopiste on siirtymässä yhä enemmän kehitysavusta liiketoimintaan, ja Suomen ja Afrikan välisen kaupan odotetaan kaksinkertaistuvan vuoteen 2030 mennessä. Silti Afrikka ja sen mahdollisuudet ovat edelleen suuri mysteeri erityisesti suomalaisten pk-yritysten näkökulmasta. Siksi tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarjota uutta tietoa Afrikan markkinoista ja sen potentiaalista suomalaisten pk-yritysten näkökulmasta. Täten tämä tutkimus pyrkii vastaamaan kysymykseen: Kuinka suomalaiset pk-yritykset voivat tunnistaa ja päästä kiinni Afrikan markkinoiden luomiin mahdollisuuksiin?
Tämä tutkimus tehtiin iteratiivisena kvalitatiivisena tutkimuksena ja empiiriset tiedot kerättiin viiden teemahaastattelun avulla, joissa haastateltiin yrittäjiä, pk-yritysten edustajia sekä asiantuntijoita. Tässä tutkimuksessa käytetty teoreettinen viitekehys keskittyy mahdollisuuksien löytämisen ja luomisen teorioihin sekä kausaatio- ja efektuaatioteorioihin onnistuakseen selittämään, kuinka suomalaiset pk-yritykset voivat tunnistaa ja hyödyntää mahdollisuuksia Afrikan markkinoilla.
Tutkimuksen mukaan Afrikka koetaan monien haasteiden, mutta suuren potentiaalin maanosana, joka tarjoaa lukemattomia mahdollisuuksia suomalaisille pk-yrityksille. Tulosten mukaan paikalliset kumppanit ja verkostot nähdään edellytyksenä onnistuneelle mahdollisuuksien tunnistamiselle ja hyödyntämiselle, kun taas aikaisempi tieto ja kokemukset nähdään niiden mahdollistajina. Lisäksi empiiriset havainnot viittaavat siihen, että haastavan liiketoimintaympäristön takia jako kausaatio- ja efektuaatio-päätöksentekomuotojen välillä ei ole yhtä suoraviivaista kuin iso osa aikaisemmasta kirjallisuudesta antaa ymmärtää.
Due to the region’s fast growth and significant development, also Finland and the European Union, have started to see great potential in the African markets. For instance, the focus of Finland’s and the EU’s Africa strategies is shifting more and more from aid to business, and the trade between Finland and Africa is expected to double by 2030. Yet the region and its opportunities remain a big mystery, especially from the Finnish SMEs’ perspective. Therefore, this study aims to provide new information about the African markets and their potential from the Finnish SMEs’ perspective. Hence this research aims to answer the question: How can Finnish SMEs identify and access opportunities in the African markets?
This study was conducted as qualitative exploratory research, following an iterative research approach. The empirical data was collected through five semi-structured theme interviews with entrepreneurs, SME representatives, and experts. The theoretical framework used in this research focuses on opportunity discovery and creation theories, and the causation and effectuation theories in order to explain how Finnish SMEs can identify and exploit opportunities in the African markets.
This research found that Africa is perceived to be a continent of many challenges but great potential, offering countless opportunities for Finnish SMEs. According to the results, local partners and networks are seen as a requirement for successful opportunity identification and exploitation, whereas prior knowledge and experiences are seen as an enabler, but not as a requirement. Moreover, the empirical findings indicate that due to the challenging business environment, the division between effectuation and causation decision-making modes is not as straightforward as a majority of the prior literature proposes.
Alueen nopean kasvun ja merkittävän kehityksen ansiosta myös Suomi ja Euroopan Unioni ovat alkaneet nähdä suurta potentiaalia Afrikan markkinoilla. Esimerkiksi Suomen ja EU:n Afrikka-strategioiden painopiste on siirtymässä yhä enemmän kehitysavusta liiketoimintaan, ja Suomen ja Afrikan välisen kaupan odotetaan kaksinkertaistuvan vuoteen 2030 mennessä. Silti Afrikka ja sen mahdollisuudet ovat edelleen suuri mysteeri erityisesti suomalaisten pk-yritysten näkökulmasta. Siksi tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarjota uutta tietoa Afrikan markkinoista ja sen potentiaalista suomalaisten pk-yritysten näkökulmasta. Täten tämä tutkimus pyrkii vastaamaan kysymykseen: Kuinka suomalaiset pk-yritykset voivat tunnistaa ja päästä kiinni Afrikan markkinoiden luomiin mahdollisuuksiin?
Tämä tutkimus tehtiin iteratiivisena kvalitatiivisena tutkimuksena ja empiiriset tiedot kerättiin viiden teemahaastattelun avulla, joissa haastateltiin yrittäjiä, pk-yritysten edustajia sekä asiantuntijoita. Tässä tutkimuksessa käytetty teoreettinen viitekehys keskittyy mahdollisuuksien löytämisen ja luomisen teorioihin sekä kausaatio- ja efektuaatioteorioihin onnistuakseen selittämään, kuinka suomalaiset pk-yritykset voivat tunnistaa ja hyödyntää mahdollisuuksia Afrikan markkinoilla.
Tutkimuksen mukaan Afrikka koetaan monien haasteiden, mutta suuren potentiaalin maanosana, joka tarjoaa lukemattomia mahdollisuuksia suomalaisille pk-yrityksille. Tulosten mukaan paikalliset kumppanit ja verkostot nähdään edellytyksenä onnistuneelle mahdollisuuksien tunnistamiselle ja hyödyntämiselle, kun taas aikaisempi tieto ja kokemukset nähdään niiden mahdollistajina. Lisäksi empiiriset havainnot viittaavat siihen, että haastavan liiketoimintaympäristön takia jako kausaatio- ja efektuaatio-päätöksentekomuotojen välillä ei ole yhtä suoraviivaista kuin iso osa aikaisemmasta kirjallisuudesta antaa ymmärtää.