Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inhibitiokyky ja kognitiiviset taidot taaperoiässä ja niiden yhteys lapsen emotionaaliseen vuorovaikutukseen

Juntunen, Pauliina (2021-04-27)

Inhibitiokyky ja kognitiiviset taidot taaperoiässä ja niiden yhteys lapsen emotionaaliseen vuorovaikutukseen

Juntunen, Pauliina
(27.04.2021)
Katso/Avaa
Juntunen_Pauliina_opinnäyte.pdf (459.6Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050629077
Tiivistelmä
Inhibitiokyvyn ja kognitiivisten taitojen vakaus lisääntyy voimakkaasti jo leikki-iässä ja sitä edeltävä taaperoikä näyttäytyy merkittävänä muutoksen aikana. Varhaislapsuuden inhibitiokyky ja keskilapsuuden kognitiiviset taidot ovat voimakkaasti yhteydessä nuoruusiän sosiaalisiin taitoihin. Inhibitiokyvyn ja kognitiivisten taitojen yhteyksiä lapsen vuorovaikutusvalmiuksiin vanhemman kanssa ei ole kuitenkaan juurikaan tutkittu varhaislapsuudessa, vaikka nämä vuorovaikutusvalmiudet voivat olla keskeisiä myöhemmän sosiaalisen kyvyn kannalta. Tässä tutkimuksessa pyrittiin tarkastelemaan toistomittausasetelmalla inhibitiokyvyn ja kognitiivisten taitojen kehitystä 24 ja 30 kuukauden iän välillä, sekä taitojen keskinäisiä suhteita ja yhteyksiä lapsen emotionaaliseen vuorovaikutukseen vanhemman kanssa 30 kuukauden iässä. Tutkimuksen aineisto (N=27 äiti-lapsi -paria) on osa Turun yliopiston laajaa FinnBrain-syntymäkohorttitutkimusta, jossa on mukana perheitä Turun seudulta ja Ahvenanmaalta. Inhibitiokykyä tutkittiin Snack Delay -tehtävällä. Kognitiivisia taitoja tutkittiin Inter-NDA -menetelmän (Inter-Neurodevelopmental Assessment) kognitiivisilla osiolla. Lapsen kykyä emotionaaliseen vuorovaikutukseen äidin kanssa tutkittiin vapaassa leikkitilanteessa äidin ja lapsen välillä käyttäen EAS-menetelmää (Emotional Availability Scales). Tulokset osoittivat, että seurantavälillä 24–30 kuukauden iässä lapsen inhibitiokyvyssä ja kognitiivisissa taidoissa tapahtui merkittävää muutosta. Kognitiiviset taidot 24 ja 30 kuukauden kohdalla olivat yhteydessä toisiinsa, mutta inhibitiokyvyssä yhteyttä ikäpisteiden väliltä ei löytynyt. Inhibitiokyky 24 kuukauden iässä selitti lapsen emotionaalista vuorovaikutusta 30 kuukauden iässä, mutta kognitiivisilla taidoilla ei ollut yhteyttä emotionaaliseen vuorovaikutukseen. Löydökset viittaavat siihen, että inhibitiokyky on keskeinen myös varhaisten sosiaalisten taitojen näkökulmasta. Inhibitiokyvyn ja lapsen emotionaalisen vuorovaikutuksen yhteydestä on kuitenkin vain vähän tietoa eikä tämän tutkimuksen perusteella voida tehdä vahvoja johtopäätöksiä, vaan tutkimusta tarvitaan lisää.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9162]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste