"Ei tätä työtä voisi tehdä, jos koko ajan pelkäisi" : Liikuntaa opettavien opettajien kokemuksia oikeusturvasta, vuorovaikutuksesta ja oppimisympäristöjen turvallisuudesta
Nevala, Enni; Laitinen, Milla (2021-04-28)
"Ei tätä työtä voisi tehdä, jos koko ajan pelkäisi" : Liikuntaa opettavien opettajien kokemuksia oikeusturvasta, vuorovaikutuksesta ja oppimisympäristöjen turvallisuudesta
Nevala, Enni
Laitinen, Milla
(28.04.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051029431
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051029431
Tiivistelmä
Yhteiskunnan muuttuessa myös koulumaailma on jatkuvassa muutoksessa. Opettajista on
tullut yhä helpompia kritiikin kohteita koulussa ja oppilaiden huoltajat reagoivat entistä
useammin liikuntatuntien tapahtumiin. On viitteitä siitä, että oma oikeusturva herättää
liikunnanopettajissa huolta. Lisäksi liikuntaa opettavat opettajat kokevat huolta liikunnan
fyysiseen oppimisympäristöön ja koulun ulkopuolisille liikuntapaikoille siirtymiseen liittyen.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisena liikuntaa opettavat opettajat kokevat oman
oikeusturvansa liikunnanopetuksen eri tilanteissa. Lisäksi kartoitettiin oikeusturvan
kokemusta mahdollisesti haastavia tekijöitä, vuorovaikutusta ja fyysisen oppimisympäristön
turvallisuutta. Näin ollen tässä tutkimuksessa tarkasteltiin myös millaisena liikuntaa opettavat
opettajat kokevat liikunnanopetukseen liittyvän vuorovaikutuksen ja liikunnan
oppimisympäristöjen turvallisuuden. Vastauksia vertailtiin osallistujien opetuskokemuksen
sekä liikuntaan erikoistavan koulutuksen perusteella.
Tutkimukseen osallistui 81 liikuntaa peruskoulussa opettavaa opettajaa. Aineisto kerättiin
sähköisellä kyselylomakkeella, joka koostui monivalintaväittämistä sekä niitä täydentävistä
vapaaehtoisista avoimista kysymyksistä. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin IBM SPSS
Statistics -ohjelmalla. Aineiston analyysiin käytettiin yksittäisistä väittämistä sekä
summamuuttujista saatua dataa. Avoimia vastauksia käytettiin syventämään kvantitatiivisia
tuloksia.
Tutkimuksen tulosten mukaan valtaosa liikuntaa opettavista opettajista on kokenut huolta
oikeusturvastaan uransa aikana, mutta suurimman osan kohdalla kokemus
oikeusturvattomuudesta tapahtui harvoin. Useimmin huoli opettajan oikeusturvasta liittyi
koulun ulkopuolisille liikuntapaikoille siirtymiseen sekä oppilaiden häiriökäyttäytymisestä
seuraaviin turvallisuusriskeihin. Liikuntatunteihin liittyvän vuorovaikutuksen koettiin sujuvan
kokonaisuudessaan hyvin ja liikunnan oppimisympäristöjen turvallisuus koettiin melko
hyväksi.
Tutkimustulokset antavat tärkeää tietoa nykypäivän liikunnanopetuksesta peruskoulussa.
Tuloksia on mahdollista hyödyntää opettajien koulutusta sekä täydennyskoulutuksia
suunniteltaessa. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia laadullisin menetelmin sitä, mikä
opettajien mielestä parantaisi kokemusta heidän oikeusturvastaan. Lisäksi voitaisiin selvittää,
millaista tukea opettajat kaipaisivat liikuntaan liittyvään vuorovaikutuksen sekä
oppimisympäristöjen turvallisuuden parantamiseksi.
tullut yhä helpompia kritiikin kohteita koulussa ja oppilaiden huoltajat reagoivat entistä
useammin liikuntatuntien tapahtumiin. On viitteitä siitä, että oma oikeusturva herättää
liikunnanopettajissa huolta. Lisäksi liikuntaa opettavat opettajat kokevat huolta liikunnan
fyysiseen oppimisympäristöön ja koulun ulkopuolisille liikuntapaikoille siirtymiseen liittyen.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisena liikuntaa opettavat opettajat kokevat oman
oikeusturvansa liikunnanopetuksen eri tilanteissa. Lisäksi kartoitettiin oikeusturvan
kokemusta mahdollisesti haastavia tekijöitä, vuorovaikutusta ja fyysisen oppimisympäristön
turvallisuutta. Näin ollen tässä tutkimuksessa tarkasteltiin myös millaisena liikuntaa opettavat
opettajat kokevat liikunnanopetukseen liittyvän vuorovaikutuksen ja liikunnan
oppimisympäristöjen turvallisuuden. Vastauksia vertailtiin osallistujien opetuskokemuksen
sekä liikuntaan erikoistavan koulutuksen perusteella.
Tutkimukseen osallistui 81 liikuntaa peruskoulussa opettavaa opettajaa. Aineisto kerättiin
sähköisellä kyselylomakkeella, joka koostui monivalintaväittämistä sekä niitä täydentävistä
vapaaehtoisista avoimista kysymyksistä. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin IBM SPSS
Statistics -ohjelmalla. Aineiston analyysiin käytettiin yksittäisistä väittämistä sekä
summamuuttujista saatua dataa. Avoimia vastauksia käytettiin syventämään kvantitatiivisia
tuloksia.
Tutkimuksen tulosten mukaan valtaosa liikuntaa opettavista opettajista on kokenut huolta
oikeusturvastaan uransa aikana, mutta suurimman osan kohdalla kokemus
oikeusturvattomuudesta tapahtui harvoin. Useimmin huoli opettajan oikeusturvasta liittyi
koulun ulkopuolisille liikuntapaikoille siirtymiseen sekä oppilaiden häiriökäyttäytymisestä
seuraaviin turvallisuusriskeihin. Liikuntatunteihin liittyvän vuorovaikutuksen koettiin sujuvan
kokonaisuudessaan hyvin ja liikunnan oppimisympäristöjen turvallisuus koettiin melko
hyväksi.
Tutkimustulokset antavat tärkeää tietoa nykypäivän liikunnanopetuksesta peruskoulussa.
Tuloksia on mahdollista hyödyntää opettajien koulutusta sekä täydennyskoulutuksia
suunniteltaessa. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia laadullisin menetelmin sitä, mikä
opettajien mielestä parantaisi kokemusta heidän oikeusturvastaan. Lisäksi voitaisiin selvittää,
millaista tukea opettajat kaipaisivat liikuntaan liittyvään vuorovaikutuksen sekä
oppimisympäristöjen turvallisuuden parantamiseksi.