Yhdistetty todellisuus tapahtumateollisuuden markkinointiviestinnässä tulevaisuudessa
Lindfors, Anne-Mari (2021-04-20)
Yhdistetty todellisuus tapahtumateollisuuden markkinointiviestinnässä tulevaisuudessa
Lindfors, Anne-Mari
(20.04.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051129640
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051129640
Tiivistelmä
Tapahtumateollisuuden ala oli jo valmiiksi murroksessa, kun korona iski rajusti sen toimintaan rajoittaen sitä. Ihmisten kokoontumiset ovat kiellettyjä ja toimiala on vaikeuksissa. Koska ihmiset eivät voi fyysisesti tavata tällä hetkellä toisiaan, maailmanlaajuisen pandemian takia, on löydettävä uusia keinoja olla yhteyksissä. Tapahtumateollisuudessa oleellista nimenomaan on ihmisten fyysinen kokoontuminen erilaisiin tapahtumiin ja tilaisuuksiin. Näin ollen erilaiset virtuaaliset teknologiat ovat nyt saaneet pontta alleen. Nyt mm. kokoontumisia hoidetaan virtuaalisesti erilaisten videokokousten avulla. Tässä tutkimuksessa käsitellään yhdistettyä todellisuutta (engl. MR eli Mixed Reality). Yhdistetty todellisuus käsittää todellisuuden, lisätyn todellisuuden (engl. AR eli Augmented Reality), virtuaalitodellisuuden (engl. VR eli Virtual Reality) sekä lisätyn virtuaalisuuden (engl. AV eli Augmented Virtuality) elementit.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten yhdistettyä todellisuutta voidaan käyttää tapahtumateollisuuden markkinointiviestinnässä tulevaisuudessa. Markkinointiviestinnällä on suuri merkitys tapahtumateollisuudessa, koska sen avulla viestitään tapahtumista ja niiden olemassaolosta sekä tapahtumien sisällöstä ja pyritään mahdollisimman hyvään lipunmyyntiin ja yleisön saamiseen tapahtumiin.
Tutkimus toteutettiin tulevaisuuden tutkimukseen soveltuvalla Delfoi-menetelmällä. Tutkimukseen valittiin alan asiantuntijoista asiantuntijapaneeli, joille sitten lähetettiin sähköpostilla linkki sähköiseen tutkimuskyselyyn. Tutkimuskysely toteutettiin Webropol-sovelluksella anonyymisti menetelmän mukaisesti. Tutkimuksessa oli kaksi kyselykierrosta, joissa toisen kierroksen kysymykset laadittiin ensimmäisen kierroksen saatujen vastausten perusteella. Kysymykset olivat avoimia.
Tutkimuksen tuloksena voidaan sanoa, että yhdistetty todellisuus on varmasti tulevaisuudessa oikein hyvin toimiva elämyksellinen, visuaalinen ja ekologinen työkalu, joka rikastuttaa niin markkinointiviestintää kuin tapahtumia. Sitä ennen kuitenkin yhdistetyn todellisuuden älylasien pitäisi tulla yhtä suosituiksi kuin mitä erilaiset kännykät ja mobiililaitteet ovat tällä hetkellä. Myös yhdistetyn todellisuuden teknologian kustannusten pitäisi tulla kohtuulliselle tasolle, jotta se voisi yleistyä. Muutoin se on oikein potentiaalinen tulevaisuuden työväline markkinointiviestinnässä tapahtumateollisuudessa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten yhdistettyä todellisuutta voidaan käyttää tapahtumateollisuuden markkinointiviestinnässä tulevaisuudessa. Markkinointiviestinnällä on suuri merkitys tapahtumateollisuudessa, koska sen avulla viestitään tapahtumista ja niiden olemassaolosta sekä tapahtumien sisällöstä ja pyritään mahdollisimman hyvään lipunmyyntiin ja yleisön saamiseen tapahtumiin.
Tutkimus toteutettiin tulevaisuuden tutkimukseen soveltuvalla Delfoi-menetelmällä. Tutkimukseen valittiin alan asiantuntijoista asiantuntijapaneeli, joille sitten lähetettiin sähköpostilla linkki sähköiseen tutkimuskyselyyn. Tutkimuskysely toteutettiin Webropol-sovelluksella anonyymisti menetelmän mukaisesti. Tutkimuksessa oli kaksi kyselykierrosta, joissa toisen kierroksen kysymykset laadittiin ensimmäisen kierroksen saatujen vastausten perusteella. Kysymykset olivat avoimia.
Tutkimuksen tuloksena voidaan sanoa, että yhdistetty todellisuus on varmasti tulevaisuudessa oikein hyvin toimiva elämyksellinen, visuaalinen ja ekologinen työkalu, joka rikastuttaa niin markkinointiviestintää kuin tapahtumia. Sitä ennen kuitenkin yhdistetyn todellisuuden älylasien pitäisi tulla yhtä suosituiksi kuin mitä erilaiset kännykät ja mobiililaitteet ovat tällä hetkellä. Myös yhdistetyn todellisuuden teknologian kustannusten pitäisi tulla kohtuulliselle tasolle, jotta se voisi yleistyä. Muutoin se on oikein potentiaalinen tulevaisuuden työväline markkinointiviestinnässä tapahtumateollisuudessa.