Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Virtuaalitodellisuuden käyttö hoitotyön opiskelijoiden koulutuksessa- integroitu kirjallisuuskatsaus

Karukivi, Johanna (2021-04-12)

Virtuaalitodellisuuden käyttö hoitotyön opiskelijoiden koulutuksessa- integroitu kirjallisuuskatsaus

Karukivi, Johanna
(12.04.2021)
Katso/Avaa
Karukivi_Johanna_opinnayte_.pdf (505.8Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051930701
Tiivistelmä
Virtuaalitodellisuutta ja sen eri muotoja on mahdollista hyödyntää hoitotyön opiskelijoiden koulutuksessa. Virtuaalitodellisuus mukailee reaalimaailmaa ja antaa käyttäjälleen mahdollisuuden syventyä virtuaalitodellisuuteen ja oppia kokemuksen kautta. Virtuaalitodellisuuden avulla voidaan vastata terveydenhuollon koulutuksen haasteisiin huomioimalla teorian ja käytännön hoitotyön yhdistäminen. Potilasturvallisuutta voidaan parantaa mahdollistamalla hoitotyön koulutuksessa monipuolisen harjoittelun, niin kliinisten taitojen kuin moniammatillisen yhteistyön kontekstissa.

Tutkimuksen menetelmäksi valittiin integroitu kirjallisuuskatsaus, jonka avulla saatiin koottua aikaisempi tutkimustieto yhteen ja tuotettua synteesin avulla uutta tietoa. Aineistonkeruu toteutettiin systemaattisesti käyttäen hakustrategiaa. Tiedonhaku tehtiin CINAHL, PubMed, Web of Science ja Eric-tietokannoista. Jokaisessa tietokannassa haut rajattiin niin, että artikkelin tuli olla julkaistu vuosina 2009−2019 ja artikkelin tuli olla englanninkielinen. Aineisto analysoitiin jatkuvan vertailun analyysillä.

Kirjallisuuskatsaukseen valitut tutkimusartikkelit (n=14) sisältävät kahdeksan määrällistä, yhden laadullisen ja viisi monimenetelmätutkimusta, jotka keskittyivät virtuaalitodellisuuteen opetusmenetelmänä. Tutkimusten mukaan virtuaalitodellisuuden eri menetelmät mahdollistavat teorian ja käytännön osaamisen yhdistämistä.

Virtuaalitodellisuutta on käytetty monissa eri hoitotyön konteksteissa ja oppimistuloksia ja -kokemuksia on raportoitu eri tutkimusmetodein. Virtuaalitodellisuuden käyttäminen opetuksessa vaikuttaa positiivisesti kokemuksiin oppimisesta, mutta tilastollisesti merkitseviä muutoksia oppimistuloksissa ei juurikaan ole. Valtaosa opiskelijoista koki kuitenkin harjoittelun virtuaalitodellisuuden avulla hyödylliseksi ja opettavaiseksi. Tutkimusta virtuaalitodellisuuden käytöstä hoitotyön koulutuksessa ja virtuaalitodellisuuden vaikutuksista oppimistuloksiin tarvitaan lisää.

Asiasanat: hoitotyö, opiskelijat, koulutus, kokemuksellinen oppiminen, integroitu kirjallisuuskatsaus, virtuaalitodellisuus
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4897]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste