Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kiinan, Japanin vai kummankin? : Shandongin rautatietä koskeneet sopimukset ja neuvottelut vuosina 1914–1922

Partanen, Henri (2021-04-30)

Kiinan, Japanin vai kummankin? : Shandongin rautatietä koskeneet sopimukset ja neuvottelut vuosina 1914–1922

Partanen, Henri
(30.04.2021)
Katso/Avaa
Partanen_Henri_opinnayte.pdf (823.7Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051930682
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on Shandongin rautatietä koskeneet sopimukset ja neuvottelut vuodesta 1914 vuoteen 1922. Japani miehitti aiemmin Saksan hallinnassa olleen rautatien osana ensimmäistä maailmansotaa vuonna 1914. Tämän jälkeen pääasiassa Kiinan ja Japanin välillä tehtiin useita sopimuksia ja käytiin pitkiä neuvotteluja rautatietä koskien. Käsittely päätetään Washingtonin konferenssin yhteydessä vuonna 1922 tehtyyn sopimukseen, jossa sovittiin rautatien luovuttamisesta Kiinalle. Tutkimuksessa pyritään vastaamaan siihen, miten rautatien asema muuttui käsitellyn ajanjakson aikana tehtyjen sopimusten myötä, mitkä Japanin tavoitteet rautatien suhteen olivat ja miten se niissä onnistui sekä miten käsitellyt sopimukset muuttivat Kiinan mahdollisuuksia saada rata itselleen ja hallinnoida sitä ilman ulkomaisen vaikutusvallan läsnäoloa. Tutkimuskysymyksiin vastataan analysoimalla lähilukuna alkuperäislähteinä käytetyistä sopimuskokoelmista ja pöytäkirjoista valikoituja osioita. Lisäksi sopimuksia kontekstoidaan aiheeseen liittyvän tutkimuskirjallisuuden avulla. Sodan aikana rata oli käytännössä Japanin omistama, vaikka sen asema virallistettiin vasta Pariisin rauhankonferenssissa. Washingtonin sopimus muutti radan asemaa merkittävästi, kun rata luovutettiin Kiinalle, mutta Japanilla oli silti sillä vahva asema. Japanin tavoite vaihtui rautatien omistamisesta sen hallinnoimiseen yhdessä Kiinan kanssa yhteisyrityksen muodossa. Radan avulla se tavoitteli vahvempaa asemaa Kiinassa ja pääsyä hyödyntämään sen raaka-ainevarantoja. Se halusi myös asemalleen rautatiellä kansainvälisen tunnustuksen Näissä tavoitteissa se myös pääasiassa onnistui. Sodanaikaiset sopimukset tekivät Kiinan pyrkimyksistä saada rata itselleen vaikeampia, ja Versailles’n rauhansopimuksen jälkeen tavoite näytti lähes saavuttamattomalta. Washingtonin konferenssin ohessa käydyissä neuvotteluissa rata kuitenkin luovutettiin sille, tosin Japanilla oli jatkossakin Shandongin rautatiellä paljon vaikutusvaltaa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9082]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste