Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lukion opetussuunnitelman oppimistavoitteet ja yliopistojen opetushenkilökunnan uskomukset : vertaileva tutkimus tavoitteista ja uskomuksista uudistetun Bloomin taksonomian avulla

Palanterä, Paavo (2021-05-05)

Lukion opetussuunnitelman oppimistavoitteet ja yliopistojen opetushenkilökunnan uskomukset : vertaileva tutkimus tavoitteista ja uskomuksista uudistetun Bloomin taksonomian avulla

Palanterä, Paavo
(05.05.2021)
Katso/Avaa
Palantera_Paavo_opinnayte.pdf (724.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051930700
Tiivistelmä
Tämä tutkimus koostui kahdesta eri kokonaisuudesta sekä näiden kokonaisuuksien tulosten vertailemisesta. Ensimmäisessä kokonaisuudessa tutkittiin lukion opetussuunnitelmien perusteet (LOPS) 2015:n fysiikan oppiaineen oppimistavoitteita lajittelemalla niiden tiedolliset ja taidolliset tavoitteet uudistetun Bloomin taksonomian mukaisesti. Toisessa kokonaisuudessa tutkittiin Likert-tyyppisiä kysymyksiä sisältäneellä kyselyllä Suomen yliopistojen fysiikan luonnontieteiden kandidaatin (LuK) ja filosofian maisterin (FM) tutkinto-ohjelmien opetushenkilökunnan uskomuksia opiskelijoiden valmiuksista tutkinto-ohjelmien alkaessa. Ensimmäisen kokonaisuuden tuloksena saatiin LOPS 2015:n fysiikan oppiaineen oppimistavoitteiden tieto- ja taitotavoitteiden jakaumat, joista huomattiin sekä painotukset käsitetiedon ja menetelmätiedon tasoilla ja ymmärtämisen ja soveltamisen taitokategorioissa että mahdollisia puutteita metakognitiivisen tiedon tason ja analysoimisen taitokategorian oppimistavoitteiden määrissä. Toisessa kokonaisuudessa tuloksina saatiin opetushenkilökunnan uskomusten mukaiset opiskelijoiden valmiudet taitokategorioittain opiskelijoiden aloittaessa LuK- ja FM-tutkintonsa, mistä nähtiin uskomusten mukaisten valmiuksien paranevan jokaisessa taitokategoriassa LuK-tutkinnon aikana. Kokonaisuuksien tuloksia vertailtaessa huomattiin, että opetushenkilökunnan uskomukset LuK-tutkinnon aloittavien opiskelijoiden osaamisesta eivät vastanneet LOPS 2015:n oppimistavoitteita ja että LOPS 2015:n tavoitteet sijoittuvat haastavuudeltaan niiden uskomusten välille, joita opetushenkilökunnalla on LuK- ja FM-tutkinnon aloittavien opiskelijoiden valmiuksista. Tutkimuksen mukaan opetushenkilökunnan uskomukset LuK-tutkinnon aloittavien opiskelijoiden valmiuksista alittavat selkeästi LOPS 2015:n oppimistavoitteiden tason. Tämä voi mahdollisesti vaikuttaa negatiivisesti opiskelijoiden oppimistuloksiin. Lopputuloksena päädytään esittämään, että tulevissa tutkimuksissa olisi hyvä perehtyä siihen, miksi opetushenkilökunnan uskomukset LuK-tutkinnon aloittavista opiskelijoista eivät vastaa LOPS 2015:n oppimistavoitteita ja miten opetushenkilökunnan uskomukset ovat muuttuneet tulevaisuudessa heidän saatuaan lisää kokemuksia LOPS 2015:n mukaan lukiosta valmistuneista opiskelijoista.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9103]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste