Yksittäisratkaisun skaalaus toimialaratkaisuksi
Nyman, Josia (2021-05-11)
Yksittäisratkaisun skaalaus toimialaratkaisuksi
Nyman, Josia
(11.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051930696
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051930696
Tiivistelmä
Diplomityö käsittelee yksittäiselle asiakkaalle tehdyn ohjelmistojärjestelmän tuotteistusta ja skaalausta laajemmin toimialalle sopivaksi tuotteeksi. Skaalautuvaan tuoteliiketoimintaan ohjelmistoalalla motivoi ohjelmistopalvelun teknisen skaalaamisen helppous: kertaalleen tehdyn ohjelmiston uusia instansseja tai tenantteja on teknisesti helppo nostaa pystyyn. Jotta tuote aidosti skaalautuisi markkinoilla, tuotteen on kuitenkin kyettävä palvelemaan jokaista asiakasta juuri hänen liiketoimintaympäristössään. Täsmälleen optimaalinen ratkaisu yhdelle asiakkaalle ei ole sitä toiselle. Saavutettavissa olevan markkinapotentiaalin on oltava riittävän suuri kannattavuuden saavuttamiseksi. Lisäksi tuottajan on kyettävä kasvattamaan asiakasmäärää tehokkaasti ja nopeasti.
Työ rakentuu toimeksiantajan käynnissä olevan todellisen tuotteistusprojektin ympärille. Työn tavoitteena on löytää tuotteistusprojektin skaalautuvuuden pullonkaulat ja toimenpiteitä, joiden avulla skaalautuvuutta voisi kehittää.
Tutkielmassa käsitellään yleistä tuotteistuksen teoriaa, jonka avulla on mahdollista monistaa tuotettavaa arvoa kokonaisvaltaisesti markkinoille. Tuotteistuksen teoria on jaettu sisäiseen tuotteistukseen eli kykyyn tuottaa ja toimittaa sekä ulkoiseen tuotteistukseen eli kykyyn myydä ja löytää asiakkaita. Teoriaosio painottuu työn toiminnallisen osuuden kannalta oleellisimpiin aihekokonaisuuksiin ja kehityskohteisiin. Tekniset yksityiskohdat on rajattu kokonaan työn ulkopuolelle.
Toiminnallisessa osuudessa analysoidaan esimerkkitapauksen pullonkauloja kootun teorian avulla. Analyysia varten haastatellaan toimeksiantajan vastuuhenkilöitä ja liiketoimintakonsultteja. Skaalautuvuuden pullonkauloja löydetään sekä sisäisen että ulkoisen tuotteistuksen alueelta. Löydettyjen pullonkaulojen sujuvoittamiseksi kootaan teorian avulla joukko toimenpidesuosituksia, jotka auttavat tuotteen monistamista markkinoille elinkaaren edetessä. Toimenpidesuosituksiin kootaan niiden toteuttamiseen tarvittavaa taustatietoa, mutta niiden toteuttaminen on rajattu työn ulkopuolelle.
Työhön kerätyn tietouden ja valmiiksi toteuttamiskelpoisiksi mietittyjen toimenpiteiden avulla toimeksiantaja kykenee edistämään skaalautuvaa tuoteliiketoimintaansa.
Työ rakentuu toimeksiantajan käynnissä olevan todellisen tuotteistusprojektin ympärille. Työn tavoitteena on löytää tuotteistusprojektin skaalautuvuuden pullonkaulat ja toimenpiteitä, joiden avulla skaalautuvuutta voisi kehittää.
Tutkielmassa käsitellään yleistä tuotteistuksen teoriaa, jonka avulla on mahdollista monistaa tuotettavaa arvoa kokonaisvaltaisesti markkinoille. Tuotteistuksen teoria on jaettu sisäiseen tuotteistukseen eli kykyyn tuottaa ja toimittaa sekä ulkoiseen tuotteistukseen eli kykyyn myydä ja löytää asiakkaita. Teoriaosio painottuu työn toiminnallisen osuuden kannalta oleellisimpiin aihekokonaisuuksiin ja kehityskohteisiin. Tekniset yksityiskohdat on rajattu kokonaan työn ulkopuolelle.
Toiminnallisessa osuudessa analysoidaan esimerkkitapauksen pullonkauloja kootun teorian avulla. Analyysia varten haastatellaan toimeksiantajan vastuuhenkilöitä ja liiketoimintakonsultteja. Skaalautuvuuden pullonkauloja löydetään sekä sisäisen että ulkoisen tuotteistuksen alueelta. Löydettyjen pullonkaulojen sujuvoittamiseksi kootaan teorian avulla joukko toimenpidesuosituksia, jotka auttavat tuotteen monistamista markkinoille elinkaaren edetessä. Toimenpidesuosituksiin kootaan niiden toteuttamiseen tarvittavaa taustatietoa, mutta niiden toteuttaminen on rajattu työn ulkopuolelle.
Työhön kerätyn tietouden ja valmiiksi toteuttamiskelpoisiksi mietittyjen toimenpiteiden avulla toimeksiantaja kykenee edistämään skaalautuvaa tuoteliiketoimintaansa.