Perfektionismi 9. luokan oppilailla ja sen yhteys sukupuoleen, sosiaaliseen mediaan ja jatkokoulutusvalintaan
Uitto, Anna; Ranto, Julia (2021-05-08)
Perfektionismi 9. luokan oppilailla ja sen yhteys sukupuoleen, sosiaaliseen mediaan ja jatkokoulutusvalintaan
Uitto, Anna
Ranto, Julia
(08.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051930645
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051930645
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan 9. luokan oppilaiden perfektionismia ja sen yhteyttä sukupuoleen, sosiaaliseen mediaan ja jatkokoulutusvalintaan. Tavoitteena oli analysoida, missä määrin 9.-luokkalaisilla oppilailla esiintyy kuormittavia perfektionistisia piirteitä, kuten riittämättömyyden tunteita, täydellisyyden tavoittelua, epäonnistumisen pelkoa ja itsekritiikkiä. Lisäksi selvitettiin, onko erilaisilla tekijöillä kuten oppilaiden sukupuolella, tulevalla jatkokoulutusvalinnalla, sosiaalisella medialla, koululla ja viimeisimmän todistuksen keskiarvolla yhteyttä oppilaiden kuormittaviin perfektionistisiin piirteisiin.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 154 yhdeksännen luokan oppilasta 11 eri luokasta. Aineisto kerättiin kahdelta eri paikkakunnalta. Toiselta paikkakunnalta luokkia oli seitsemän, kun taas toiselta paikkakunnalta oli neljä. Tutkimusote oli sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin molemmilta paikkakunnilta yhdestä koulusta. Kyselylomake sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Aineiston määrällinen osuus analysoitiin IBM SPSS Statistics 26 -ohjelmaa käyttäen ja laadullinen osuus teemoiteltiin sisällönanalyysin mukaan.
Tutkimustulokset osoittivat, että 9.-luokkalaisilla oppilailla ei esiinny kuormittavia perfektionistisia piirteitä. Tämä tulos poikkeaa sekä valtakunnallisista että maailmanlaajuisista tutkimustuloksista. Nuoret eivät myöskään kokeneet sosiaalisen median vaikuttavan kuormittavien perfektionismipiirteiden kehittymiseen. Kuitenkin laadullisessa osuudessa 9.-luokkalaiset kokivat sosiaalisesta mediasta seuraavan enemmän haittoja kuin hyötyjä koulusuoriutumiseen liittyen.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 154 yhdeksännen luokan oppilasta 11 eri luokasta. Aineisto kerättiin kahdelta eri paikkakunnalta. Toiselta paikkakunnalta luokkia oli seitsemän, kun taas toiselta paikkakunnalta oli neljä. Tutkimusote oli sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin molemmilta paikkakunnilta yhdestä koulusta. Kyselylomake sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Aineiston määrällinen osuus analysoitiin IBM SPSS Statistics 26 -ohjelmaa käyttäen ja laadullinen osuus teemoiteltiin sisällönanalyysin mukaan.
Tutkimustulokset osoittivat, että 9.-luokkalaisilla oppilailla ei esiinny kuormittavia perfektionistisia piirteitä. Tämä tulos poikkeaa sekä valtakunnallisista että maailmanlaajuisista tutkimustuloksista. Nuoret eivät myöskään kokeneet sosiaalisen median vaikuttavan kuormittavien perfektionismipiirteiden kehittymiseen. Kuitenkin laadullisessa osuudessa 9.-luokkalaiset kokivat sosiaalisesta mediasta seuraavan enemmän haittoja kuin hyötyjä koulusuoriutumiseen liittyen.