Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pukemispelit osana tyttöjen pelikulttuuria

Ahjovaara, Julia (2021-05-11)

Pukemispelit osana tyttöjen pelikulttuuria

Ahjovaara, Julia
(11.05.2021)
Katso/Avaa
Gradu_Julia_Ahjovaara.pdf (6.473Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051930698
Tiivistelmä
Erilaiset pukemispelit ovat olleet kautta historiansa merkittävä osa tyttöjen leikki- ja pelikulttuuria niin nukkejen, paperinukkejen kuin pelienkin muodossa. Kauneus ja muoti ovat toistuvia teemoja tytöille suunnatuissa niin sanotuissa “pinkeissä peleissä”. Tässä tutkielmassa selvitetään, mitä nykyaikaiset pukemispelit, eli mobiilipukemispelit oikeastaan ovat ja minkälaisia pelikokemuksia niistä haetaan.

Pukemispelien olemassaolon syitä taustoitetaan aiheeseen liittyvän kirjallisuuden ja aiempien tutkimusten pohjalta. Nykyaikaisten pukemispelien eri ominaisuuksia kartoitetaan tutkimalla suosittujen mobiilipukemispelien piirteitä ja niiden perusteella luodaan niitä yhdistävä rakenne. Syitä pukemispelien pelaamiselle etsitään niin aiemmin tehtyjen tutkimusten avulla, kuin myös oman pukemispelin toteuttamisella ja testaamalla sitä 35:n henkilön testiryhmällä.

Tulosten mukaan nykyaikaiset pukemispelit voidaan jakaa kahteen ryhmään, joista toinen sisältää valtaosan genren peleistä. Ryhmät tarjoavat erilaisia pelikokemuksia eri kohdeyleisöille, jotka kuitenkin jakavat yhteisen mielenkiinnon muotiin ja kauneuteen. Yleisimmiksi syiksi pelata pukemispelejä paljastui hauskanpito sekä luovuuden harjoittaminen.
 
Throughout history different kinds of dress-up games with dolls, paper dolls and video games have been a significant part of game and play culture for girls. Beauty and fashion are recurring themes in so-called "pink games" designed for girls. In this thesis it is examined what modern dress-up games, mobile dress-up games, actually are and what kinds of experiences are players after.

In this thesis the origins of dress-up games are presented through earlier literature and scientific research. Different features of modern dress-up games are analyzed by researching popular mobile dress-up games to build a framework for them. Motivation for playing dress-up games are looked for in earlier literature as well as a study of 35 people playing a dress-up game tailored for the purposes of this research.

According to the results, dress-up games can be divided into two groups, one of which contains most of the games in the genre. The groups offer different experiences for different audiences which share the interest in fashion and beauty. The most common motivations for playing dress-up games were found to be having fun and practicing creativity.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9137]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste