Murtolukujen oppiminen murtolukupelien avulla peruskoulussa
Lehtinen, Aino (2021-05-10)
Murtolukujen oppiminen murtolukupelien avulla peruskoulussa
Lehtinen, Aino
(10.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051930625
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051930625
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin digitaalisia murtolukupelejä tieteellisten julkaisujen perusteella. Tarkoituksena oli tutkia, millaisia opetuksellisia tekijöitä murtolukupeleissä on sekä niiden käyttämisestä saatuja oppimistuloksia peruskoulussa. Tutkimuksessa oltiin myös kiinnostuneita mahdollisista eroista oppimistuloksissa erilaisten ryhmien välillä. Murtoluvut luovat merkittävää pohjaa muille matematiikan aiheille ja ovat tutkitusti yhteydessä matemaattiseen osaamiseen kokonaisuudessaan. Kuitenkin murtolukujen osaaminen on heikkoa kansainvälisesti yhä aikuisillakin.
Tutkimuksen aineistona toimi 14 tieteellistä julkaisua, joissa oli tarkasteltu murtolukupeleillä saatuja oppimistuloksia peruskoulussa. Murtolukupelien opetuksellisia tekijöitä tarkasteltiin julkaisujen pohjalta. Tekijöinä tarkasteltiin välitöntä palautetta, osaamisvaatimuksia etenemiseen ja pelin kasvavaa haasteellisuutta sekä mahdollisuutta reflektoida osaamista. Murtolukupeleillä saatuja oppimistuloksia tarkasteltiin ensin yleisellä tasolla ja tämän jälkeen tarkasteltiin eroja mahdollisiin tutkimuksissa olleisiin verrokkiryhmiin.
Yleisesti murtolukupeleissä oli melko hyvin huomioitu opetukselliset tekijät. Parhaiten oli huomioitu välitön palaute, jota tarjottiin kaikissa peleissä jossain muodossa. Heikoiten pelien suunnittelussa oli kiinnitetty huomiota mahdollisuuteen reflektoida osaamista pelin aikana.
Positiivisia oppimistuloksia oli saatu kaikissa tarkastelluissa julkaisuissa. Erityisesti hyviä tuloksia saatiin oletetustikin murtolukujen eri aihealueiden osaamisen kehittymisessä, mutta myös joillakin muilla matematiikan aihealueilla. Ryhmien vertailussa eroja perinteiseen opetustapaan löytyi useammassakin julkaisussa. Eri taitotasolla olevat sekä eri ikäiset oppilaat hyötyivät pelaamisesta eri tavoin. Erityisesti heikommat oppilaat hyötyivät murtolukupelien pelaamisesta enemmän kuin perinteisistä opiskelutavoista.
Tulosten perusteella peruskouluun suunnatuissa murtolukupeleissä riittäisi vielä kehittämistä opetuksellisuuden suhteen. Toisaalta paljon positiivisia tuloksia on saatu jo näilläkin murtolukupeleillä. Toisinaan jopa parempia, kuin perinteisemmillä opetusmetodeilla. Selvästi murtolukupelien käyttämiseen opetuksessa on jo paljon potentiaalia, kenties tulevaisuudessa vielä enemmän.
Tutkimuksen aineistona toimi 14 tieteellistä julkaisua, joissa oli tarkasteltu murtolukupeleillä saatuja oppimistuloksia peruskoulussa. Murtolukupelien opetuksellisia tekijöitä tarkasteltiin julkaisujen pohjalta. Tekijöinä tarkasteltiin välitöntä palautetta, osaamisvaatimuksia etenemiseen ja pelin kasvavaa haasteellisuutta sekä mahdollisuutta reflektoida osaamista. Murtolukupeleillä saatuja oppimistuloksia tarkasteltiin ensin yleisellä tasolla ja tämän jälkeen tarkasteltiin eroja mahdollisiin tutkimuksissa olleisiin verrokkiryhmiin.
Yleisesti murtolukupeleissä oli melko hyvin huomioitu opetukselliset tekijät. Parhaiten oli huomioitu välitön palaute, jota tarjottiin kaikissa peleissä jossain muodossa. Heikoiten pelien suunnittelussa oli kiinnitetty huomiota mahdollisuuteen reflektoida osaamista pelin aikana.
Positiivisia oppimistuloksia oli saatu kaikissa tarkastelluissa julkaisuissa. Erityisesti hyviä tuloksia saatiin oletetustikin murtolukujen eri aihealueiden osaamisen kehittymisessä, mutta myös joillakin muilla matematiikan aihealueilla. Ryhmien vertailussa eroja perinteiseen opetustapaan löytyi useammassakin julkaisussa. Eri taitotasolla olevat sekä eri ikäiset oppilaat hyötyivät pelaamisesta eri tavoin. Erityisesti heikommat oppilaat hyötyivät murtolukupelien pelaamisesta enemmän kuin perinteisistä opiskelutavoista.
Tulosten perusteella peruskouluun suunnatuissa murtolukupeleissä riittäisi vielä kehittämistä opetuksellisuuden suhteen. Toisaalta paljon positiivisia tuloksia on saatu jo näilläkin murtolukupeleillä. Toisinaan jopa parempia, kuin perinteisemmillä opetusmetodeilla. Selvästi murtolukupelien käyttämiseen opetuksessa on jo paljon potentiaalia, kenties tulevaisuudessa vielä enemmän.