Digitaalinen rekrytointi kansainvälisyyden aikakaudella : työnhakijoiden tavoittaminen
Vuorinen, Eveliina (2021-05-10)
Digitaalinen rekrytointi kansainvälisyyden aikakaudella : työnhakijoiden tavoittaminen
Vuorinen, Eveliina
(10.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052030954
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052030954
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten organisaatiot tavoittavat kansainvälisiä työnhakijoita digitaalisen rekrytoinnin avulla Euroopassa. Organisaation rekrytoinnin tarkoituksena on varmistaa yrityksen toimintakyky ja ylläpitää kilpailuetua. Rekrytointistrategian avulla organisaatiot suunnittelevat millaisia osaajia yritykseen tarvitaan, minkälainen organisaation rekrytointiprosessi on, ja millä tavoin työnhakijoita pyritään tavoittamaan ja houkuttelemaan. Tietyillä kotimaisilla toimialoilla osaavasta työvoimasta on suuri pula, joten organisaation strategiana voi olla työntekijöiden rekrytointi kansainvälisiltä työmarkkinoilta. Kansainvälisestä rekrytoinnista onkin esitetty ratkaisua organisaatioiden työntekijäpulaan.
Tämä tutkielma on toteutettu laadullisena tutkimuksena, johon on haastateltu HR- ja rekrytointialan ammattilaisia, joilla on kokemusta kansainvälisestä rekrytoinnista. Teemahaastatteluissa haastateltavilta on kerätty tietoa organisaatioiden HR- ja rekrytointikäytännöistä yleisesti, digitalisaatiosta ja sosiaalisesta mediasta rekrytoinnissa sekä kansainvälisestä rekrytoinnista. Tutkimusaineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla.
Viime vuosikymmeninä tapahtunut voimakas digitalisaation kehitys on muokannut yritysten keinoja tavoittaa työnhakijoita niin kotimaassa kuin ulkomailla. Viestinnän avulla työnantajat lisäävät omaa näkyvyyttään työnhakijoiden keskuudessa, ja luovat omaa työnantajabrändiään. Työnantajat viestivät työnhakijoille yhä enemmän digitaalisten kanavien kautta. Työnantajakuvaa rakennetaan internetissä yrityksen omilla verkkosivuilla, rekrytointisivustoilla sekä sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median rooli sekä rekrytointikanavana että työnhakijoiden ja työnantajien välisenä kommunikaatiokanavana on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Kansainvälinen rekrytointi ei ole yhtä vahvasti digitalisoitunut kuin kotimainen rekrytointiprosessi. Digitaalisia työkaluja kuitenkin hyödynnetään esimerkiksi työnhakijan ja työnantajan välisessä viestinnässä, mutta tarve kansainvälisen rekrytoinnin digitalisoitumiselle on olemassa. Jatkotutkimusehdotuksena on esitetty kansanvälisen rekrytoinnin digitalisaation mahdollisuuksien tutkimista.
Tämä tutkielma on toteutettu laadullisena tutkimuksena, johon on haastateltu HR- ja rekrytointialan ammattilaisia, joilla on kokemusta kansainvälisestä rekrytoinnista. Teemahaastatteluissa haastateltavilta on kerätty tietoa organisaatioiden HR- ja rekrytointikäytännöistä yleisesti, digitalisaatiosta ja sosiaalisesta mediasta rekrytoinnissa sekä kansainvälisestä rekrytoinnista. Tutkimusaineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla.
Viime vuosikymmeninä tapahtunut voimakas digitalisaation kehitys on muokannut yritysten keinoja tavoittaa työnhakijoita niin kotimaassa kuin ulkomailla. Viestinnän avulla työnantajat lisäävät omaa näkyvyyttään työnhakijoiden keskuudessa, ja luovat omaa työnantajabrändiään. Työnantajat viestivät työnhakijoille yhä enemmän digitaalisten kanavien kautta. Työnantajakuvaa rakennetaan internetissä yrityksen omilla verkkosivuilla, rekrytointisivustoilla sekä sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median rooli sekä rekrytointikanavana että työnhakijoiden ja työnantajien välisenä kommunikaatiokanavana on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Kansainvälinen rekrytointi ei ole yhtä vahvasti digitalisoitunut kuin kotimainen rekrytointiprosessi. Digitaalisia työkaluja kuitenkin hyödynnetään esimerkiksi työnhakijan ja työnantajan välisessä viestinnässä, mutta tarve kansainvälisen rekrytoinnin digitalisoitumiselle on olemassa. Jatkotutkimusehdotuksena on esitetty kansanvälisen rekrytoinnin digitalisaation mahdollisuuksien tutkimista.