Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Diskurssianalyysi vankilaopettajien työstä ja sen merkityksellisyyden rakentumisesta

Liimatta, Noora (2021-03-30)

Diskurssianalyysi vankilaopettajien työstä ja sen merkityksellisyyden rakentumisesta

Liimatta, Noora
(30.03.2021)
Katso/Avaa
Pro Gradu Liimatta.pdf (640.6Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052030901
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin vankilaopettajien työtä ja sen merkityksellisyyden rakentumista. Tutkimuksen kohteena olivat suomalaisissa vankiloissa ulkopuolisen koulutustarjoajan toimesta työskentelevät opettajat. Tutkimusaihetta lähestytään ensin teoreettisen viitekehyksen kautta, jonka keskiössä ovat merkityksellisyyden käsite, sekä suomalainen vankilaopetus.

Tutkimus on laadullinen ja sen tutkimuskysymykset olivat seuraavat: mikä vankilaopetustyöstä tekee merkityksellistä? Entä mitkä työn merkityksellisyyttä rakentavat merkitystekijät korostuvat vankilaopetustyössä? Tutkimus toteutettiin puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla. Haastateltavia henkilöitä tutkimuksessa oli yhteensä seitsemän, joista yksilöhaastatteluja oli kuusi ja yksi ryhmähaastattelu. Aineiston keräämisen jälkeen se analysoitiin diskurssianalyysiä käyttäen. Lisäksi analysoinnin apuna hyödynnettiin teemoittelua ja taulukointia, jolla aineistosta saatiin tiivistettyä tutkimuksen kannalta vain relevantein tieto. Aineistosta muodostettiin lopulta yhteensä viisi diskurssia, jotka kuvaavat työn merkityksellisyyden rakentumista vankilaopetustyössä. Nämä diskurssit muotoutuivat muun muassa työyhteisön, opetusympäristön, muiden auttamisen, itsensä kehittämisen sekä työntarpeen ympärille.

Tutkimustulokset osoittavat, että voimakkaimpana diskurssina vankilaopettajien työn merkityksellisyyden rakentamisessa vaikuttavat työyhteisöön ja yhteenkuuluvuuden tunteeseen liittyvät tekijät. Heikoimpana taas näyttäytyi palkkauksesta ja työntarpeesta rakentuva diskurssi. Nämä tutkimustulokset kertovat työn merkityksellisyyden rakentuvan monesta työelämän eri osa-alueesta, eivätkä ne ole toisiaan poissulkevia. Työn merkityksellisyyden ylläpitämisen kannalta on kuitenkin tärkeää tietää, millaisista taustatekijöistä se koostuu ja miten sitä voidaan lisätä. Vankilaopetustyön kannalta erityisen tärkeänä näyttäytyykin muiden työyhteisön jäsenten kanssa toimiminen sekä työyhteisöön kuuluminen. Myös työntekijän ja esihenkilön välinen suhde kuuluu tärkeäksi osaksi työyhteisössä toimimista. Jotta vankilaopettajat kokisivat työnsä merkitykselliseksi, olisikin ensiarvoisen tärkeää panostaa yhteishengen sekä yhteenkuuluvuuden tunteen luomiseen koko vankilahenkilökunnan kanssa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9137]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste