”Urheilija kasvatetaan, sitä ei tehdä” : pedagoginen näkökulma suunnistusvalmennukseen
Julkunen, Sonja (2021-04-19)
”Urheilija kasvatetaan, sitä ei tehdä” : pedagoginen näkökulma suunnistusvalmennukseen
Julkunen, Sonja
(19.04.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052030912
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052030912
Tiivistelmä
Tämä tutkimus jäsentää suunnistuksen ammattivalmentajien valmennustyötä pedagogisten käsitysten näkökulmasta ja luo mallin, jolla täydennetään valmentajan valmennusprosessia. Pedagogisilla käsityksillä tarkoitetaan tässä yhteydessä valmentajien käyttämiä toimintamalleja ja taitoja hyödyntää pedagogisia prosesseja osana valmennustyötään. Tutkimuskysymyksiä lähestytään teoreettisen valmentajan pedagogisen toimintamallin kautta, jonka pääkomponentteja ovat sosiaalinen tukeminen, oppimisprosessin tukeminen sekä johtamisen prosessit. Tutkimuksen yhtenä tavoitteena on jäsentää pedagogisen valmennuksen ulottuvuuksia ja tunnistaa mallin avulla kehittämiskohteita. Tutkimuksen tulosten perusteella syntyy täydennetty pedagoginen toimintamalli, mitä voitaisiin hyödyntää jatkotutkimuksessa. Lisäksi tämän tutkimuksen avulla kartoitettiin valmentajien osaamisen tarpeita, joita voidaan hyödyntää koulutuksen kehittämistyössä.
Tässä tutkimuksessa kehitettiin mallia valmennuspedagogiikkaan laadullisen tapaustutkimuksen metodilla. Sitä varten kerättiin aineistoa suunnistusseuroissa työskenteleviltä ammattivalmentajilta ympäri Suomea. Tutkimukseen osallistui kymmenen ammattivalmentajaa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, joiden analyysi tehtiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat suunnistusvalmentajien hallitsevan lajin valmennuksen perusteet varsin hyvin, mutta kehityskohteita ilmeni erityisesti psyykkisen valmennuksen periaatteiden ymmärryksessä, johtamisen prosessien hallinnassa sekä fyysisen ja taidollisen harjoittelun välisessä tasapainossa. Tulosten perusteella valmentajien koulutuksessa olisi hyvä painottaa psyykkisen valmennuksen tietoutta. Lisäksi on syytä painottaa johtamisen taitoja mukaan lukien itsensä johtaminen, sillä valmentajat jäävät usein yksin ilman työnohjausta tai vertaistukea. Oppimisprosessi oli sinänsä hyvin hallinnassa, joskin psyykkinen ja taidollinen painotus jäi toisarvoiseen asemaan.
Tässä tutkimuksessa kehitettiin mallia valmennuspedagogiikkaan laadullisen tapaustutkimuksen metodilla. Sitä varten kerättiin aineistoa suunnistusseuroissa työskenteleviltä ammattivalmentajilta ympäri Suomea. Tutkimukseen osallistui kymmenen ammattivalmentajaa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, joiden analyysi tehtiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat suunnistusvalmentajien hallitsevan lajin valmennuksen perusteet varsin hyvin, mutta kehityskohteita ilmeni erityisesti psyykkisen valmennuksen periaatteiden ymmärryksessä, johtamisen prosessien hallinnassa sekä fyysisen ja taidollisen harjoittelun välisessä tasapainossa. Tulosten perusteella valmentajien koulutuksessa olisi hyvä painottaa psyykkisen valmennuksen tietoutta. Lisäksi on syytä painottaa johtamisen taitoja mukaan lukien itsensä johtaminen, sillä valmentajat jäävät usein yksin ilman työnohjausta tai vertaistukea. Oppimisprosessi oli sinänsä hyvin hallinnassa, joskin psyykkinen ja taidollinen painotus jäi toisarvoiseen asemaan.