EdTech-yritysten toiminta ja pyrkimykset koulutusmarkkinoilla sekä näkemykset suomalaisesta koulutuksesta : tarkastelussa viisi suomalaista oppimisteknologia-alan organisaatiota
Olkkonen, Aino (2021-04-15)
EdTech-yritysten toiminta ja pyrkimykset koulutusmarkkinoilla sekä näkemykset suomalaisesta koulutuksesta : tarkastelussa viisi suomalaista oppimisteknologia-alan organisaatiota
Olkkonen, Aino
(15.04.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052030882
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052030882
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tarkastella viiden suomalaisen oppimisteknologia-alan, eli EdTech-alan organisaation toimintaa ja pyrkimyksiä suomalaisen peruskoulutuksen kentällä sekä kansainvälisillä koulutusmarkkinoilla. Lisäksi tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, minkälaisia näkemyksiä organisaatioilla on suomalaisesta koulutuksesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella oppimisteknologia-alaa osana koulutussektorilla tapahtuvaa koulutusliiketoimintaa ja koulutuksen kaupallistumista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena viiden oppimisteknologia-alan organisaation teemahaastattelun sekä nettisivuaineiston avulla.
Oppimisteknologia-alan organisaatioiden toiminta painottui tuotteiden testaamiseen ja kehittämiseen suomalaiskouluissa, sekä yhteistyön ja verkostojen vahvistamiseen julkisen sektorin ja oppimisteknologia-alan muiden toimijoiden välillä, samalla pyrkien luomaan ”EdTech-liiketoimintaekosysteemiä”. Lisäksi organisaatiot pyrkivät vahvistamaan asemaansa kansainvälisillä koulutusmarkkinoilla. Oppimisteknologia-alan organisaatioiden näkemyksissä suomalaisesta koulutuksesta korostui ajatus siitä, että koulutus on liian traditionaalista, eikä pysty vastaamaan nykymaailman osaamistarpeisiin. Oppimisteknologian avulla koulutusta voitaisiin uudistaa ja samalla edistää uuden opetussuunnitelman tavoitteiden toteutumista, vaikka organisaatioiden mukaan koulumaailmassa vallitsee osittain vielä tietämyksen puute oppimisteknologian tuomasta lisäarvosta koulutukseen.
Tutkimuksen pohjalta voidaan esittää, että oppimisteknologia-alan organisaatioiden toiminta, pyrkimykset ja näkemykset ilmentävät markkinalogiikkaan perustuvaa koulutusajattelua, jossa koulutus nähdään pitkälti talouden näkökulmasta käsin ”kauppatavarana” ja taloudellisen kilpailukyvyn lisääjänä. Organisaatioiden näkökulmasta oppimisteknologia osoittautui tärkeäksi keinoksi vastata digitalisoituvan työelämän tarpeisiin ja antaa yksilöille hyödyllistä teknologiaosaamista.
Oppimisteknologia-alan organisaatioiden toiminta painottui tuotteiden testaamiseen ja kehittämiseen suomalaiskouluissa, sekä yhteistyön ja verkostojen vahvistamiseen julkisen sektorin ja oppimisteknologia-alan muiden toimijoiden välillä, samalla pyrkien luomaan ”EdTech-liiketoimintaekosysteemiä”. Lisäksi organisaatiot pyrkivät vahvistamaan asemaansa kansainvälisillä koulutusmarkkinoilla. Oppimisteknologia-alan organisaatioiden näkemyksissä suomalaisesta koulutuksesta korostui ajatus siitä, että koulutus on liian traditionaalista, eikä pysty vastaamaan nykymaailman osaamistarpeisiin. Oppimisteknologian avulla koulutusta voitaisiin uudistaa ja samalla edistää uuden opetussuunnitelman tavoitteiden toteutumista, vaikka organisaatioiden mukaan koulumaailmassa vallitsee osittain vielä tietämyksen puute oppimisteknologian tuomasta lisäarvosta koulutukseen.
Tutkimuksen pohjalta voidaan esittää, että oppimisteknologia-alan organisaatioiden toiminta, pyrkimykset ja näkemykset ilmentävät markkinalogiikkaan perustuvaa koulutusajattelua, jossa koulutus nähdään pitkälti talouden näkökulmasta käsin ”kauppatavarana” ja taloudellisen kilpailukyvyn lisääjänä. Organisaatioiden näkökulmasta oppimisteknologia osoittautui tärkeäksi keinoksi vastata digitalisoituvan työelämän tarpeisiin ja antaa yksilöille hyödyllistä teknologiaosaamista.