Säveltäjyyden sukupuolittuneisuus Magnus Lindbergiä ja Kaija Saariahoa käsittelevissä mediateksteissä
Väyrynen, Tiia (2021-04-25)
Säveltäjyyden sukupuolittuneisuus Magnus Lindbergiä ja Kaija Saariahoa käsittelevissä mediateksteissä
Väyrynen, Tiia
(25.04.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052030833
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052030833
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia mediatekstien luomaa säveltäjäkuvaa nykysäveltäjistä Kaija Saariahosta ja Magnus Lindbergistä. Länsimainen klassinen musiikki on pitkään ollut hyvin sukupuolittunutta. Musiikinhistorian kirjat ja konserttiohjelmistot ovat olleet miesvaltaisia ja naisten kykyä säveltää on kyseenalaistettu. Romantiikan ajan säveltäjäihanteet ovat pitkään olleet valloillaan. Pyrinkin tarkastelemaan, näkyykö tämä sukupuolittuneisuus Saariahoa ja Lindbergiä käsittelevissä mediateksteissä ja ovatko puhetavat vuosien varrella mahdollisesti muuttuneet. Tutkimusaineistoni koostuu noin 200 lehtiartikkelista, jotka ovat vuosilta 1981˗2020. Peilaan löydöksiäni neroutta, luovuutta ja länsimaisen klassisen musiikin sukupuolittuneisuutta käsittelevään tutkimuskirjallisuuteen. Tutkimusmenetelminä käytän diskurssianalyysiä ja sukupuolentutkimusta. Tavoitteenani on nostaa esille mediatekstien sukupuolittuneita diskursseja ja toisaalta diskursseja, jotka haastavat länsimaisen klassisen musiikin sukupuolittuneisuutta. Sanat eivät ole vain sanoja vaan niiden taustalla voi olla ideologioita tai asenteita, joita ihmiset voivat tiedostamattaan tai tiedostaen tukea tai vastustaa. Puhetapoihin on sen takia kiinnitettävä huomiota ja ymmärrettävä niiden valtaa.
Osa tarkastelemistani artikkeleista kirjoittivat Saariahosta ja Lindbergistä neutraalisti korostamatta heidän sukupuoliaan. Osa artikkeleista ylläpitivät romantiikan ajalle tyypillistä neropuhetta varsinkin Lindbergin kohdalla. Monissa artikkeleissa korostui Saariahon muukalaisuus. Hänen suomalaisuuttaan ei aina pidetty itsestään selvänä toisin kuin Lindbergin kohdalla. Varsinkin vanhemmat artikkelit korostivat Saariahon sukupuolta, mutta uudemmissa sitä ei enää nostettu niin selkeästi esille. Myös useat ulkomusiikilliset seikat, varsinkin perhe, korostuivat Saariahoa käsittelevissä teksteissä. Lindbergin kohdalla näitä teemoja nostettiin hyvin harvoin esille. Tutkimustulosten valossa voidaan sanoa, länsimaista klassista musiikkia koskevissa mediateksteissä on viime vuosikymmeninä tapahtunut muutosta kohti neutraalimpia puhetapoja. 2000-luvun alun jälkeiset mediatekstit eivät enää nosta niin räikeästi esille sukupuolta tai ylläpidä nerouden ihannointia, mutta sukupuolittuneisuus näkyy edelleen esimerkiksi aiheissa, joita säveltäjien haastatteluissa käsitellään. Säveltävä nainen nähdään usein myös äitinä ja vaimona, kun taas säveltävä mies on yksinkertaisesti säveltäjä.
Osa tarkastelemistani artikkeleista kirjoittivat Saariahosta ja Lindbergistä neutraalisti korostamatta heidän sukupuoliaan. Osa artikkeleista ylläpitivät romantiikan ajalle tyypillistä neropuhetta varsinkin Lindbergin kohdalla. Monissa artikkeleissa korostui Saariahon muukalaisuus. Hänen suomalaisuuttaan ei aina pidetty itsestään selvänä toisin kuin Lindbergin kohdalla. Varsinkin vanhemmat artikkelit korostivat Saariahon sukupuolta, mutta uudemmissa sitä ei enää nostettu niin selkeästi esille. Myös useat ulkomusiikilliset seikat, varsinkin perhe, korostuivat Saariahoa käsittelevissä teksteissä. Lindbergin kohdalla näitä teemoja nostettiin hyvin harvoin esille. Tutkimustulosten valossa voidaan sanoa, länsimaista klassista musiikkia koskevissa mediateksteissä on viime vuosikymmeninä tapahtunut muutosta kohti neutraalimpia puhetapoja. 2000-luvun alun jälkeiset mediatekstit eivät enää nosta niin räikeästi esille sukupuolta tai ylläpidä nerouden ihannointia, mutta sukupuolittuneisuus näkyy edelleen esimerkiksi aiheissa, joita säveltäjien haastatteluissa käsitellään. Säveltävä nainen nähdään usein myös äitinä ja vaimona, kun taas säveltävä mies on yksinkertaisesti säveltäjä.