Opettajien arvioita WWF:n Luonto lautasella –oppitunnin toteutuksesta ja sisällöistä
Koskinen, Sanni; Kurki, Senni (2021-04-29)
Opettajien arvioita WWF:n Luonto lautasella –oppitunnin toteutuksesta ja sisällöistä
Koskinen, Sanni
Kurki, Senni
(29.04.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052030911
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052030911
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien arvioita WWF:n järjestämästä Luonto lautasella -oppitunnista. Tutkimuksessa tutkitaan, miten opettajat arvioivat Luonto lautasella -oppitunnin toteutusta. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, millaisena opettajat kokivat Luonto lautasella -oppitunnin sisällöt.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin monimenetelmällistä lähestymistapaa (mixed methods), joka yhdistää sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen tutkimuksen. Aineisto kerättiin WWF:n luomalla palautelomakkeella, josta tutkimukseen valikoitui viisi Likert-asteikolla arvioitavaa kysymystä ja kaksi avointa kysymystä. Palautelomakkeen kvantitatiivista aineistoa tarkasteltiin SPSS-ohjelman avulla ja kvalitatiivista aineistoa aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Palautelomakkeeseen vastasi yhteensä 97 opettajaa. Kaikki tutkimukseen osallistuneet opettajat ovat olleet mukana Luonto lautasella -oppitunnilla ja antaneet suostumuksensa palautelomakkeen tutkimuskäyttöön.
Tutkimuksen tulosten mukaan tutkittavana olleesta joukosta suurin osa koki oppitunnin olleen joko erittäin hyvä tai hyvä. Tuloksista käy ilmi, että keskiarvo kaikkien kysymysten kohdalla oli korkea, eikä aineistossa esiintynyt suurta hajontaa, jonka perusteella voidaan todeta, että vastaajat ovat olleet yksimielisiä koulutuksen onnistumisesta. Parhaiten oppitunti onnistui opettajien mielestä tavoitteiden suhteen ja huonoiten toiminnallisten osuuksien suhteen. Tulosten perusteella voidaan siis sanoa, että koulutus oli tasalaatuista ja kokonaisuudessaan oppituntia pidettiin onnistuneena.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin monimenetelmällistä lähestymistapaa (mixed methods), joka yhdistää sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen tutkimuksen. Aineisto kerättiin WWF:n luomalla palautelomakkeella, josta tutkimukseen valikoitui viisi Likert-asteikolla arvioitavaa kysymystä ja kaksi avointa kysymystä. Palautelomakkeen kvantitatiivista aineistoa tarkasteltiin SPSS-ohjelman avulla ja kvalitatiivista aineistoa aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Palautelomakkeeseen vastasi yhteensä 97 opettajaa. Kaikki tutkimukseen osallistuneet opettajat ovat olleet mukana Luonto lautasella -oppitunnilla ja antaneet suostumuksensa palautelomakkeen tutkimuskäyttöön.
Tutkimuksen tulosten mukaan tutkittavana olleesta joukosta suurin osa koki oppitunnin olleen joko erittäin hyvä tai hyvä. Tuloksista käy ilmi, että keskiarvo kaikkien kysymysten kohdalla oli korkea, eikä aineistossa esiintynyt suurta hajontaa, jonka perusteella voidaan todeta, että vastaajat ovat olleet yksimielisiä koulutuksen onnistumisesta. Parhaiten oppitunti onnistui opettajien mielestä tavoitteiden suhteen ja huonoiten toiminnallisten osuuksien suhteen. Tulosten perusteella voidaan siis sanoa, että koulutus oli tasalaatuista ja kokonaisuudessaan oppituntia pidettiin onnistuneena.