Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kiusaaminen sosiaalisessa mediassa : opettajan näkökulmasta

Antin, Anna-Liina; Valli, Iina (2021-04-28)

Kiusaaminen sosiaalisessa mediassa : opettajan näkökulmasta

Antin, Anna-Liina
Valli, Iina
(28.04.2021)
Katso/Avaa
Opiskelija1Antin_Anna-Liina_Opiskelija2Valli_Iina_opinnayte.pdf (730.6Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052030904
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien näkemyksiä kiusaamiseen sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksessa tutkittiin opettajien havaintoja, saatua tietoa sekä puuttumista kiusaamiseen sosiaalisessa mediassa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, missä sovelluksissa kiusaaminen oli tapahtunut, olivatko nettikiusaajat samoja henkilöitä kuin koulukiusaajat, oliko haastateltavien kouluissa käytössä KiVa koulu -ohjelma sekä minkälaista tukea ja tietoa opettajat tarvitsisivat, jotta he voisivat puuttua kiusaamiseen sosiaalisessa mediassa paremmin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu kiusaamisen, sosiaalisen median ja nettikiusaamisen teorioihin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiiviselle tutkimukselle tyypillistä teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi haastateltavaa, joista viisi työskenteli luokanopettajana alakoulussa ja yksi 8.luokan pienryhmän opettajana. Haastattelut toteutettiin etänä puhelimitse, Zoom -palvelussa sekä Teams -palvelussa. Tutkimuksen aineisto teemoiteltiin tuloksia varten tutkimuskysymyksiin ja sisällön analyysiin pohjautuen.
Tutkimuksen tulosten mukaan opettajat saivat tiedon kiusaamisesta oppilailta, huoltajilta tai vahingossa. Kukaan opettajista ei havainnut kiusaamista itse, mutta yksi opettajista kertoi huomanneensa muutoksen ryhmädynamiikassa. Tuloksista kävi ilmi, että kaikki opettajat puuttuivat sosiaalisessa mediassa tapahtuneisiin kiusaamistilanteisiin. Asiaa alettiin selvittämään koulussa ja tieto vietiin eteenpäin huoltajille, sidosryhmille sekä yhdessä tapauksessa poliisille. Yhtä lukuun ottamatta kiusaamistapaukset olivat tapahtuneet WhatsApp -sovelluksessa. Neljässä koulussa oli käytössä KiVa Koulu -ohjelma, mutta yhdessä näistä se ei ollut aktiivisessa käytössä. Kahdessa koulussa ei ollut käytössä KiVa koulu -ohjelmaa. Toisessa oli käytössä VERSO-ohjelma ja toisessa ei ollut käytössä mitään kiusaamisenvastaista ohjelmaa. Tuloksista nousi esille, että opettajat tarvitsisivat lisää tietoa ja tukea esimerkiksi vanhempien yhteistyön, vierailukäynnin sekä koulutuksen muodossa. Monelle jäi epäselväksi työnjaollisuus sekä opettajan vastuut tilanteissa. Yhtä vastausta lukuun ottamatta, haastateltavien mukaan nettikiusaajat ja koulukiusaajat olivat samoja henkilöitä.
 
The purpose of this study was to clarify teachers' views on bullying on social media. The study examined teachers' observations or information gained, as well as interference with social media bullying. In addition, the study examined which apps bullying had occurred, whether cyberbullies were the same individuals as school bullies, whether interviewees had a KiVa koulu program in place in interviewees schools, and what kind of support and information teachers would need to intervene to social media bullying better. The theoretical frame of reference for the study is based on theories of bullying, social media, and cyberbullying.

A themed interview typical of qualitative research was used as a method of research. A total of six interviewees took part in the study, five of whom worked as a class teacher in a primary school and one as a class 8 small group teacher. The interviews were conducted remotely over the phone, on the Zoom service, as well as on the Teams service. The research data was themed for the results based on research questions and analysis of content.

According to the results of the study, teachers were informed of bullying from students, guardians or accidental. None of the teachers detected bullying themselves but one of the teachers said they noticed a change in group dynamics. The results showed that all teachers intervened in social media bullying situations. The matter was started to be sorted out at school and the information was taken forward to guardians, stakeholders and, in one case, police. In addition, according to the results of the study, except for one, the bullying had occurred on the WhatsApp app. Four schools had a KiVa koulu program but one was not in active use. Two schools had other programs, one of these had VERSO program and one did not have any anti-bullying program. It emerged from the findings that teachers would need more information and support in the form of areas such as parental cooperation, visitation and training. Many were left unclear about the division of labour as well as the responsibilities of the teacher in situations. Except for one, interviewees said cyberbullies and school bullies were the same individuals.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4859]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste