Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ikääntyneiden suunterveyden opetus ja sen tuottamat valmiudet sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemana

Vuori, Maarit (2021-05-05)

Ikääntyneiden suunterveyden opetus ja sen tuottamat valmiudet sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemana

Vuori, Maarit
(05.05.2021)
Katso/Avaa
Vuori_Maarit_opinnayte.pdf (3.329Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052030880
Tiivistelmä
Väestörakenne vanhenee merkittävästi Suomessa ja koko Euroopassa. Samaan aikaan myös ikääntyvien omahampaisten osuus väestössä kasvaa, mikä johtaa ikääntyneiden suunterveysongelmien lisääntyvään esiintyvyyteen. Hoitotyön koulutuksen on kyettävä vastaamaan tähän kasvavaan suunterveyden osaamisen tarpeeseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia opintojen sisällöstä ja toteutuksesta ikääntyneiden suunterveyden osalta sekä heidän valmiuksistaan toteuttaa ikääntyneiden suunterveyden hoitoa.
Tutkimus oli kuvaileva poikkileikkaustutkimus, jossa yhdistettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia elementtejä. Aineisto kerättiin sairaanhoitajaopiskelijoilta yhdeksästä suomenkielistä sairaanhoitajakoulutusta toteuttavasta ammattikorkeakoulusta syksyllä 2020 Webropol-kyselyn avulla. Kyselylomakkeessa kysyttiin opiskelijoiden taustatietoja, suunterveyden opetuksesta ja oppimisesta oppilaitoksessa, ohjauksesta ja oppimisesta ohjatuissa harjoitteluissa sekä suunterveyden hoidon valmiuksista. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin tilastollisesti SPSS Statistics 26.0 ohjelmistolla hyödyntäen parametrisia testejä ja kvalitatiivinen aineisto aineistolähtöisesti teemoittelemalla.
Tutkimuksen vastausprosentti oli 11,3 (n=485) ja vastaajien ikä 19–57 vuotta. Sairaanhoitajaopiskelijat kokivat, että sairaanhoitajakoulutus sisältää kaikkiaan vähän opetusta suun ja hampaiden sairauksista, suunterveyden ja yleisterveyden vastavuoroisesta vaikutuksesta sekä suun sairauksien syistä. Opiskelijat kokivat, että opetusta suunterveyden toteutuksen kaikilla osa-alueilla oli ollut vähän tai ei ollenkaan. Ikääntyneiden suunterveyttä koskeva ohjaus ja oppiminen käytännön harjoittelujen yhteydessä toteutuivat myös rajallisesti.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että sairaanhoitajaopiskelijat kokevat ikääntyneiden suunterveyttä opetettavan koulutuksessa suppeasti, minkä johdosta opiskelijat kokevat tiedolliset ja taidolliset valmiutensa pääasiassa vähäisiksi. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää suunterveyden opetuksen kehittämisessä sairaanhoitajakoulutuksessa.
 
The population is aging substantially in Finland and in Europe as a whole. At the same time, the proportion of older people with their own teeth is increasing. This leads to an increase in the incidence of the oral health problems of older people. Nursing education must be able to meet this growing need for oral health expertise. In light of this, the aim of this study was to describe the experiences of nursing students with regard to the content and implementation of teaching on older people’s oral health, as well as their preparedness to carry out oral health care.
The study was a descriptive cross-sectional study combining quantitative and qualitative elements. The data were collected from nursing students in nine Finnish universities of applied sciences via an internet survey using Webropol software in autumn 2020. The questionnaire consisted of items about the students’ backgrounds, teaching and learning about oral health in the universities of applied sciences, supervision and learning during their clinical placements, and their preparedness to carry out oral health care. The quantitative data were analyzed statistically with SPSS Statistics 26.0 software using parametric tests, and the qualitative data inductively via themes.
The response rate was 11.3% (n=485), and the respondents' ages were 19‒57 years. Overall, nursing students highlighted that their nursing education included little teaching about oral and dental diseases, the interaction between oral health and general health, or the causes of oral diseases. The students also found that their education included little or no teaching about oral cleansing. The supervision and learning regarding older people’s oral health in the clinical placements had been actualized to a limited extent.
The findings of this study showed that older people’s oral health is taught only narrowly in nursing education, thus causing students to mainly be limited in their preparedness for knowledge and skills. The findings of this study can be used in the development of oral health teaching in nursing education.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4859]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste