Työolosuhteiden vaikutus työn tuottavuuteen : henkilöstötutkimus myyntituottavuuden selittävänä tekijänä
Saustila, Aleksi (2021-05-06)
Työolosuhteiden vaikutus työn tuottavuuteen : henkilöstötutkimus myyntituottavuuden selittävänä tekijänä
Saustila, Aleksi
(06.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052030936
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052030936
Tiivistelmä
Henkilöstötutkimukseen liittyvä kirjallisuus keskittyy kuvaamaan työntekijöiden, organisaation, esimiestyön sekä työhyvinvoinnin kehittämistä. Kotimainen tutkimuskirjallisuus ei kuitenkaan ole tarkemmin tarkastellut työn tuottavuuden kehittämistä henkilöstötutkimuksen kautta. Henkilöstötutkimus pystyy tarjoamaan suuren määrän tietoa yrityksille ja kyseistä tietoa kannattaa hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitkä henkilöstötutkimuksen osatekijät vaikuttavat myyntituottavuuteen.
Tutkimustulokset olivat osiltaan linjassa aikaisemman tutkimuskirjallisuuden kanssa. Työtyytyväisyystekijöiden on todettu parantavan työn tuottavuutta ja tutkimustulokset puolsivat kyseistä faktaa. Myös motivaatiolla on todettu kytköksiä parantuneeseen tuottavuuteen, mitä tutkimustulokset tukivat. Työympäristöllä on myös todettu olevan positiivinen vaikutus työn tuottavuuteen, mutta tutkimuksen tulokset olivat ristiriidassa kyseisen tekijän kanssa. Tämän lisäksi myös hallinnon tuella sekä esimiestyöskentelyllä on todettu olevan vaikutusta tuottavuuteen, mutta tutkimustulokset eivät puoltaneet kyseisiä seikkoja.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että myyntiorganisaation parhaita keinoja kasvattaa työntekijöiden myyntituottavuutta on keskittyä itse työn ympärille liittyviin asioihin. Kyseisiä asioita ovat esimerkiksi työpäämäärien sekä -tavoitteiden selkeyttäminen, työntekijän sitouttaminen, uuden oppimisen ja uralla etenemisen mahdollisuuden tarjoaminen sekä päätäntävallan antaminen.
Tutkimustulokset olivat osiltaan linjassa aikaisemman tutkimuskirjallisuuden kanssa. Työtyytyväisyystekijöiden on todettu parantavan työn tuottavuutta ja tutkimustulokset puolsivat kyseistä faktaa. Myös motivaatiolla on todettu kytköksiä parantuneeseen tuottavuuteen, mitä tutkimustulokset tukivat. Työympäristöllä on myös todettu olevan positiivinen vaikutus työn tuottavuuteen, mutta tutkimuksen tulokset olivat ristiriidassa kyseisen tekijän kanssa. Tämän lisäksi myös hallinnon tuella sekä esimiestyöskentelyllä on todettu olevan vaikutusta tuottavuuteen, mutta tutkimustulokset eivät puoltaneet kyseisiä seikkoja.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että myyntiorganisaation parhaita keinoja kasvattaa työntekijöiden myyntituottavuutta on keskittyä itse työn ympärille liittyviin asioihin. Kyseisiä asioita ovat esimerkiksi työpäämäärien sekä -tavoitteiden selkeyttäminen, työntekijän sitouttaminen, uuden oppimisen ja uralla etenemisen mahdollisuuden tarjoaminen sekä päätäntävallan antaminen.