Koulun kiusaamisen vastaisiin toimintamalleihin kohdistettu kritiikki sekä kokemuksia kiusaamisen vaikutuksista Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa vuosina 2009-2019
Linnavuori, Arttu; Liimula, Vertti (2021-05-07)
Koulun kiusaamisen vastaisiin toimintamalleihin kohdistettu kritiikki sekä kokemuksia kiusaamisen vaikutuksista Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa vuosina 2009-2019
Linnavuori, Arttu
Liimula, Vertti
(07.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052030955
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052030955
Tiivistelmä
Koulukiusaaminen on vakava ongelma, jota vastaan on luotu useita toimintamalleja. Kiusaamisella on nähty olevan myös pitkäikäisiä vaikutuksia uhriin, kiusaajiin sekä osallisten läheisiin. Tässä tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää, minkälaista kritiikkiä koulun kiusaamisen vastaiset käytänteet sekä henkilökunnan toimet saavat Helsingin sanomien mielipidekirjoituksissa. Lisäksi haluttiin selvittää, kuinka kiusaamisen vaikutukset heijastuvat kiusaamisen uhrien sekä heidän läheistensä elämään. Tutkimuksen aineisto kerättiin Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksista, koskien koulukiusaamista, vuosien 2009–2019 väliseltä ajalta. Koulun käytänteitä sekä henkilökunnan ammattitaitoa koskeva aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin ja kiusaamisen vaikutuksia analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin kautta.
Tutkimuksessa saatiin selville, että koulujen kiusaamisen vastaisissa käytänteissä koettiin olevan puutteita. Koulujen kiusaamisen vastaiset toimintamallit koettiin puutteellisiksi ja opettajien asenteissa sekä valmiuksissa koettiin parantamisen varaa. Kiusaamisen vaikutuksien havaittiin aiheuttavan ongelmia eri elämän osa-alueilla. Kiusaamisen vaikutusten myötä uhreilla oli vaikeuksia ylläpitää ja muodostaa ihmissuhteita, hankaluuksia koulunkäynnin kanssa, epävarmuutta työelämässä sekä pelkoa käydä harrastuksissa tai julkisilla paikoilla. Koulun kiusaamisen vastaisten käytäntöjen tulisi huomioida ennaltaehkäisevän toiminnan, puuttumisen keinot sekä seurannan ja jälkihoidon. Opettajien kouluttamisessa tulisi huomioida asenteiden kehittäminen sekä valmiuksien parantaminen esimerkiksi syventämällä ymmärrystä kiusaamisen vaikutuksista. Tätä tutkimusta voidaan käyttää uusien kiusaamisen vastaisten toimintamallien suunnittelun tukena.
Tutkimuksessa saatiin selville, että koulujen kiusaamisen vastaisissa käytänteissä koettiin olevan puutteita. Koulujen kiusaamisen vastaiset toimintamallit koettiin puutteellisiksi ja opettajien asenteissa sekä valmiuksissa koettiin parantamisen varaa. Kiusaamisen vaikutuksien havaittiin aiheuttavan ongelmia eri elämän osa-alueilla. Kiusaamisen vaikutusten myötä uhreilla oli vaikeuksia ylläpitää ja muodostaa ihmissuhteita, hankaluuksia koulunkäynnin kanssa, epävarmuutta työelämässä sekä pelkoa käydä harrastuksissa tai julkisilla paikoilla. Koulun kiusaamisen vastaisten käytäntöjen tulisi huomioida ennaltaehkäisevän toiminnan, puuttumisen keinot sekä seurannan ja jälkihoidon. Opettajien kouluttamisessa tulisi huomioida asenteiden kehittäminen sekä valmiuksien parantaminen esimerkiksi syventämällä ymmärrystä kiusaamisen vaikutuksista. Tätä tutkimusta voidaan käyttää uusien kiusaamisen vastaisten toimintamallien suunnittelun tukena.