Tupakointi osana naisihanteen muutosta : Yhdysvaltalainen naiskuva Voguen tupakkamainoksissa vuosina 1927–1930
Kinnunen, Hanna (2021-04-30)
Tupakointi osana naisihanteen muutosta : Yhdysvaltalainen naiskuva Voguen tupakkamainoksissa vuosina 1927–1930
Kinnunen, Hanna
(30.04.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052030906
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052030906
Tiivistelmä
Tutkimalla yhdysvaltalaisen Vogue-lehden tupakkamainoksia vuosien 1927–1930 välillä olen tarkastellut, millaista naisihannetta mainokset kuvaavat ja miten naisten rooli mainoksissa muuttuu tarkastellun ajanjakson välillä. Havaitsin roolin muutoksessa sen, kuinka naiset alkoivat ylipäätään näkyä mainoksien kuvituksessa enemmän. Sivustaseuraajan roolista naiset siirtyvät selkeästi mainoskuvien keskeiseen rooliin ja tupakoimaan näkyvämmin. Tämä näkyvämpi rooli linkittyy myös siihen, kuinka naisille alettiin kohdentaa tupakkamainoksia.
Naisille kohdennetuissa tupakkamainoksissa korostui tupakkaan liitetty ylellisyys sekä tupakan oletetut terveyshyödyt. Terveyshyödyt painottuvat ennen kaikkea laihduttamiseen: tupakka mainostettiin naisille makeisten korvikkeena ja ruokahalua vähentävänä. Ylellisyys puolestaan ilmeni yläluokkaisuuden korostamisella ja toisaalta erottautumalla alemmista sosioekonomisista luokista esimerkiksi mahdollisuudella kuluttaa enemmän. Tupakkamainokset kuvaavat 1920-luvun yhteiskunnallisia muutoksia: naiset alkoivat muodostaa omaa kuluttajasegmenttiään ja naiskuvan ihanne muovautui kohti rohkeampaa, uuden ajan naiskuvaa.
Naisille kohdennetuissa tupakkamainoksissa korostui tupakkaan liitetty ylellisyys sekä tupakan oletetut terveyshyödyt. Terveyshyödyt painottuvat ennen kaikkea laihduttamiseen: tupakka mainostettiin naisille makeisten korvikkeena ja ruokahalua vähentävänä. Ylellisyys puolestaan ilmeni yläluokkaisuuden korostamisella ja toisaalta erottautumalla alemmista sosioekonomisista luokista esimerkiksi mahdollisuudella kuluttaa enemmän. Tupakkamainokset kuvaavat 1920-luvun yhteiskunnallisia muutoksia: naiset alkoivat muodostaa omaa kuluttajasegmenttiään ja naiskuvan ihanne muovautui kohti rohkeampaa, uuden ajan naiskuvaa.