Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tupakointi osana naisihanteen muutosta : Yhdysvaltalainen naiskuva Voguen tupakkamainoksissa vuosina 1927–1930

Kinnunen, Hanna (2021-04-30)

Tupakointi osana naisihanteen muutosta : Yhdysvaltalainen naiskuva Voguen tupakkamainoksissa vuosina 1927–1930

Kinnunen, Hanna
(30.04.2021)
Katso/Avaa
Kinnunen_Hanna_opinnayte.pdf (910.3Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052030906
Tiivistelmä
Tutkimalla yhdysvaltalaisen Vogue-lehden tupakkamainoksia vuosien 1927–1930 välillä olen tarkastellut, millaista naisihannetta mainokset kuvaavat ja miten naisten rooli mainoksissa muuttuu tarkastellun ajanjakson välillä. Havaitsin roolin muutoksessa sen, kuinka naiset alkoivat ylipäätään näkyä mainoksien kuvituksessa enemmän. Sivustaseuraajan roolista naiset siirtyvät selkeästi mainoskuvien keskeiseen rooliin ja tupakoimaan näkyvämmin. Tämä näkyvämpi rooli linkittyy myös siihen, kuinka naisille alettiin kohdentaa tupakkamainoksia.
Naisille kohdennetuissa tupakkamainoksissa korostui tupakkaan liitetty ylellisyys sekä tupakan oletetut terveyshyödyt. Terveyshyödyt painottuvat ennen kaikkea laihduttamiseen: tupakka mainostettiin naisille makeisten korvikkeena ja ruokahalua vähentävänä. Ylellisyys puolestaan ilmeni yläluokkaisuuden korostamisella ja toisaalta erottautumalla alemmista sosioekonomisista luokista esimerkiksi mahdollisuudella kuluttaa enemmän. Tupakkamainokset kuvaavat 1920-luvun yhteiskunnallisia muutoksia: naiset alkoivat muodostaa omaa kuluttajasegmenttiään ja naiskuvan ihanne muovautui kohti rohkeampaa, uuden ajan naiskuvaa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4879]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste