Ammatinvalintana opettaja : Eri koulutusasteille suuntautuvien opettajaopiskelijoiden ammatinvalintamotiivit ja ammattimielikuvat
Toivonen, Topi (2021-04-27)
Ammatinvalintana opettaja : Eri koulutusasteille suuntautuvien opettajaopiskelijoiden ammatinvalintamotiivit ja ammattimielikuvat
Toivonen, Topi
(27.04.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052130981
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052130981
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää eri koulutusasteille suuntautuvien opettajaopiskelijoiden ammatinvalintaan vaikuttaneet tekijät sekä tutkia heidän ammattimielikuviaan tulevasta ammatistaan. Tavoitteena oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden, luokanopettajaopiskelijoiden ja aineenopettajaopiskelijoiden välisiä eroavaisuuksia ja samankaltaisuuksia heidän valintamotiiviensa sekä mielikuviensa osalta, ja tarkastella kunkin opettajaopiskelijaryhmän syitä juuri tietyn koulutusasteen opettajan ammatin valitsemiseen. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin löytämään opettajaopiskelijoiden joukosta erilaisia opettajaprofiileja edustavia opiskelijoita ja ryhmittelemään heidät keskinäisiltä profiileiltaan samanlaisiin, mutta suhteessa toisiinsa eroaviin klustereihin.
Kyseessä on perusotteeltaan kvantitatiivinen tutkimus, jossa on hyödynnetty laadullista aineistoa tilastollisen aineiston tukena. Tutkimuksessa käytetty kyselylomake sekä opettajaopiskelijoiden ammatinvalintaa kuvaava teoria pohjautuvat kansainväliseen Factors Influencing Teaching Choice -malliin, joka toimii tutkimuksen keskeisenä teoreettisena näkökulmana. Tutkimusaineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella ja se koostuu Turun yliopistossa opiskelevista varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoista, luokanopettajaopiskelijoista ja aineenopettajaopiskelijoista (n = 199).
Tutkimustulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ammatinvalintamotiivina korostuu erityisesti lasten parissa työskentely, yhteiskunnallisten arvojen ollessa myös tärkeässä roolissa. Luokanopettajaopiskelijat ja aineenopettajaopiskelijat ovat valintamotiiveiltaan puolestaan hyvin lähellä toisiaan. Molemmilla ryhmillä korostuu keskeisimpänä ammatinvalintamotiivina työn sisäinen arvo. Selkeimmät eroavaisuudet ammattimielikuvien osalta löytyvät opettajan ammatin sosiaalisesta statuksesta sekä palkkauksesta, varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden nähdessä nämä selvästi muita ryhmiä heikompina. Erilaisia opettajaprofiileja edustavia ryhmiä löydettiin neljä, suurimman osan opiskeli-joista kuuluessa ryhmiin, joissa tyytyväisyys ammatinvalintaan on suurta. Toisaalta reilulla 10 %:lla opettajaopiskelijoista on havaittavissa selkeä riskiprofiili ammatissa jaksamisen ja jatkamisen näkökulmasta. Tähän tulevaisuudessa huomiota tarvitsevaan ryhmään kuuluu erityisesti varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoita sekä luokanopettajaopiskelijoita, aineenopettajaopiskelijoiden ollessa puolestaan yliedustettuina suurta hyvinvointia ja tyytyväisyyttä ammatinvalintaan kuvaavassa ryhmässä.
Kyseessä on perusotteeltaan kvantitatiivinen tutkimus, jossa on hyödynnetty laadullista aineistoa tilastollisen aineiston tukena. Tutkimuksessa käytetty kyselylomake sekä opettajaopiskelijoiden ammatinvalintaa kuvaava teoria pohjautuvat kansainväliseen Factors Influencing Teaching Choice -malliin, joka toimii tutkimuksen keskeisenä teoreettisena näkökulmana. Tutkimusaineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella ja se koostuu Turun yliopistossa opiskelevista varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoista, luokanopettajaopiskelijoista ja aineenopettajaopiskelijoista (n = 199).
Tutkimustulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ammatinvalintamotiivina korostuu erityisesti lasten parissa työskentely, yhteiskunnallisten arvojen ollessa myös tärkeässä roolissa. Luokanopettajaopiskelijat ja aineenopettajaopiskelijat ovat valintamotiiveiltaan puolestaan hyvin lähellä toisiaan. Molemmilla ryhmillä korostuu keskeisimpänä ammatinvalintamotiivina työn sisäinen arvo. Selkeimmät eroavaisuudet ammattimielikuvien osalta löytyvät opettajan ammatin sosiaalisesta statuksesta sekä palkkauksesta, varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden nähdessä nämä selvästi muita ryhmiä heikompina. Erilaisia opettajaprofiileja edustavia ryhmiä löydettiin neljä, suurimman osan opiskeli-joista kuuluessa ryhmiin, joissa tyytyväisyys ammatinvalintaan on suurta. Toisaalta reilulla 10 %:lla opettajaopiskelijoista on havaittavissa selkeä riskiprofiili ammatissa jaksamisen ja jatkamisen näkökulmasta. Tähän tulevaisuudessa huomiota tarvitsevaan ryhmään kuuluu erityisesti varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoita sekä luokanopettajaopiskelijoita, aineenopettajaopiskelijoiden ollessa puolestaan yliedustettuina suurta hyvinvointia ja tyytyväisyyttä ammatinvalintaan kuvaavassa ryhmässä.