Johtamisen epäoikeudenmukaisuuden yhteys opettajien kokemaan terveydentilaan sekä unettomuusoireisiin
Kivimäki, Oona (2021-05-12)
Johtamisen epäoikeudenmukaisuuden yhteys opettajien kokemaan terveydentilaan sekä unettomuusoireisiin
Kivimäki, Oona
(12.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052131064
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052131064
Tiivistelmä
Opettajien työhyvinvointi on heikentynyt viimeisten vuosien aikana ja heidän työympäristössään on tapahtunut huomattavia muutoksia esimerkiksi vuosina 2016–2019 uudistuneen opetussuunnitelman myötä. Monet opettajat kokevat työnsä jo itsessään kuormittavaksi, mutta tätä lisäävät työnkuvassa ja työympäristössä tapahtuneet muutokset. Oikeudenmukainen johtaminen voi parhaassa tapauksessa toimia puskurina työperäisen stressin ja sen seurausten välillä. Johtamisen epäoikeudenmukaisuudella on kuitenkin havaittu myös useita yhteyksiä työntekijöiden heikentyneeseen hyvinvointiin kuten unettomuusoireiden sekä sairauspoissaolojen lisääntymistä. Aihetta on tutkittu kuitenkin suhteellisen vähän opettajilla eikä juuri lainkaan suomalaisilla opettajilla.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin johtamisen epäoikeudenmukaisuuden yhteyttä opettajien kokemaan terveyteen sekä unettomuusoireisiin uudistuneen opetussuunnitelman käyttöönoton ajanjaksolla. Tutkimuksessa käytettiin Työterveyslaitoksen Kunta10-tutkimuksen kyselyaineistoja vuosilta 2014, 2016 ja 2018. Johtamisen oikeudenmukaisuus oli tässä tutkimuksessa jaettu kohtelun ja päätöksenteon oikeudenmukaisuuteen. Kaikki muuttujat mitattiin osallistujien itsearvioina ja tilastolliset analyysit toteutettiin logistisen regressioanalyysin kiinteiden vaikutusten mallilla (n =
2582) ja poikkileikkausasetelmalla (n = 22 457). Yksilöistä johtuvien sekoittavien muuttujien vaikutusta tulokseen pyrittiin minimoimaan kiinteiden vaikutusten mallilla, jossa kaikki osallistujat toimivat omina kontrolleinaan. Kovariaatteina tutkimuksessa toimivat ikä, sukupuoli, painoindeksi, liikunnan määrä, alkoholin käyttö ja tupakointi.
Tutkimuksen mukaan johtamisen epäoikeudenmukaisuus nostaa opettajien unettomuusoireiden sekä heikoksi koetun terveyden riskiä. Tutkimusta suomalaisten opettajien työhyvinvoinnista tarvitaan lisää. Erityisen mielekästä olisi selvittää johtamisen epäoikeudenmukaisuuden ja heikentyneen hyvinvoinnin ajallinen yhteys tarkemmin sekä tutkia muita johtamisen laatuun liittyviä tekijöitä, kuten opettajien esihenkilöään kohtaan kokeman luottamuksen yhteyttä työhyvinvointiin.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin johtamisen epäoikeudenmukaisuuden yhteyttä opettajien kokemaan terveyteen sekä unettomuusoireisiin uudistuneen opetussuunnitelman käyttöönoton ajanjaksolla. Tutkimuksessa käytettiin Työterveyslaitoksen Kunta10-tutkimuksen kyselyaineistoja vuosilta 2014, 2016 ja 2018. Johtamisen oikeudenmukaisuus oli tässä tutkimuksessa jaettu kohtelun ja päätöksenteon oikeudenmukaisuuteen. Kaikki muuttujat mitattiin osallistujien itsearvioina ja tilastolliset analyysit toteutettiin logistisen regressioanalyysin kiinteiden vaikutusten mallilla (n =
2582) ja poikkileikkausasetelmalla (n = 22 457). Yksilöistä johtuvien sekoittavien muuttujien vaikutusta tulokseen pyrittiin minimoimaan kiinteiden vaikutusten mallilla, jossa kaikki osallistujat toimivat omina kontrolleinaan. Kovariaatteina tutkimuksessa toimivat ikä, sukupuoli, painoindeksi, liikunnan määrä, alkoholin käyttö ja tupakointi.
Tutkimuksen mukaan johtamisen epäoikeudenmukaisuus nostaa opettajien unettomuusoireiden sekä heikoksi koetun terveyden riskiä. Tutkimusta suomalaisten opettajien työhyvinvoinnista tarvitaan lisää. Erityisen mielekästä olisi selvittää johtamisen epäoikeudenmukaisuuden ja heikentyneen hyvinvoinnin ajallinen yhteys tarkemmin sekä tutkia muita johtamisen laatuun liittyviä tekijöitä, kuten opettajien esihenkilöään kohtaan kokeman luottamuksen yhteyttä työhyvinvointiin.