Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäyttämisen keinot verkko-opetuksessa : näkökulmana peruskoulun ja lukion opettajien kokemukset etäopetuksesta vuosina 2020 ja 2021
Pukki, Tytti (2021-05-14)
Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäyttämisen keinot verkko-opetuksessa : näkökulmana peruskoulun ja lukion opettajien kokemukset etäopetuksesta vuosina 2020 ja 2021
Pukki, Tytti
(14.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052431328
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052431328
Tiivistelmä
Tämän Pro gradu tutkielman tarkoituksena oli selvittää onnistuneen yhteisöllisen oppimisen edellytyksiä sekä toimivia ryhmäyttämisen keinoja verkko-opetuksessa. Tutkimuskysymyksillä kartoitettiin sitä, miten opettajat toteuttivat yhteisöllistä
oppimista etäopetuksessa, ja mikä heidän oma roolinsa on sen toteutumisen edistäjänä. Tämän lisäksi tutkittiin opettajien kokemuksia yleisesti siitä, minkälaiset tekijät koetaan yhteisöllistä oppimisen prosessia edistäviksi ja vaikeuttaviksi tekijöiksi verkko-opetuksessa. Viimeiseksi tutkittiin minkälaisia ryhmäyttämisen keinoja opettajat käyttävät etäopetuksessa, ja minkälaisia kokemuksia heillä näistä on.
Tutkimus on laadultaan kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin sähköisten kyselylomakkeiden avulla. Aineiston analyysi suoritettiin teemoittelun menetelmin, jota voidaan pitää yhtenä sisällönanalyysin menetelmänä. Tulosten mukaan onnistuneen yhteisöllisen oppimisen edellytyksenä opettajien kokemuksen mukaan ovat toimivat ja monipuoliset TVT-ratkaisut ja tietoliikenneyhteydet, oppilaiden aktiivisuus, opetuksen yhteisöllistä oppimista tukevat pedagogiset ratkaisut, opettajan ohjaava rooli, ryhmäyttäminen, turvallisen ilmapiirin luominen sekä pienryhmän sisäiset toiminnot (roolit ja pelisäännöt). Toimivia ryhmäyttämisen keinoja oli haastava kartoittaa tämän tutkimuksen perusteella, mutta pienryhmä – ja parityöt ja -tehtävät olivat eniten toteutettuja, näistä sekä reaaliaikaisista tapaamisista (keskustelut ja pohdinnat) opettajilla oli myönteisiä kokemuksia.
oppimista etäopetuksessa, ja mikä heidän oma roolinsa on sen toteutumisen edistäjänä. Tämän lisäksi tutkittiin opettajien kokemuksia yleisesti siitä, minkälaiset tekijät koetaan yhteisöllistä oppimisen prosessia edistäviksi ja vaikeuttaviksi tekijöiksi verkko-opetuksessa. Viimeiseksi tutkittiin minkälaisia ryhmäyttämisen keinoja opettajat käyttävät etäopetuksessa, ja minkälaisia kokemuksia heillä näistä on.
Tutkimus on laadultaan kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin sähköisten kyselylomakkeiden avulla. Aineiston analyysi suoritettiin teemoittelun menetelmin, jota voidaan pitää yhtenä sisällönanalyysin menetelmänä. Tulosten mukaan onnistuneen yhteisöllisen oppimisen edellytyksenä opettajien kokemuksen mukaan ovat toimivat ja monipuoliset TVT-ratkaisut ja tietoliikenneyhteydet, oppilaiden aktiivisuus, opetuksen yhteisöllistä oppimista tukevat pedagogiset ratkaisut, opettajan ohjaava rooli, ryhmäyttäminen, turvallisen ilmapiirin luominen sekä pienryhmän sisäiset toiminnot (roolit ja pelisäännöt). Toimivia ryhmäyttämisen keinoja oli haastava kartoittaa tämän tutkimuksen perusteella, mutta pienryhmä – ja parityöt ja -tehtävät olivat eniten toteutettuja, näistä sekä reaaliaikaisista tapaamisista (keskustelut ja pohdinnat) opettajilla oli myönteisiä kokemuksia.