Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Onko oppikirjalla väliä? : Oppilaiden osaamisen ja asennoitumisen eroja kahden eri matematiikan kirjasarjan välillä

Mäkelä, Heidi (2021-05-07)

Onko oppikirjalla väliä? : Oppilaiden osaamisen ja asennoitumisen eroja kahden eri matematiikan kirjasarjan välillä

Mäkelä, Heidi
(07.05.2021)
Katso/Avaa
Makela_Heidi_opinnayte.pdf (1.254Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052431333
Tiivistelmä
Matematiikan oppikirjoja on opetuskäyttöön tarjolla monelta kustantajalta. Jokaisella oppikirjalla on omat ominaisuutensa ja painotusalueensa, mutta millainen rooli oppikirjalla on koululaisten oppimisen kannalta? Voidaanko jonkun tietyn oppikirjan avulla saavuttaa parempaa oppimista tai positiivisempaa suhtautumista matematiikkaa kohtaan oppiaineena?
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin oppilaiden osaamisen ja asennoitumisen eroja perusopetuksen kolmannella luokalla vertaillen kahta eri matematiikan kirjasarjaa. Tutkimukseen valikoituivat Sanoma Pron kustantama Milli sekä DragonBox Finland Oy:n kustantama DragonBox. Tutkimus suoritettiin erään kaupungin kahdella eri koululla keväällä 2021 ryhmätehtävinä. Kahdesta ensimmäisestä tehtävästä oli kaksi eri versioita, yhdet peräisin Millistä ja toiset DragonBoxista. Kolme muuta tehtävää olivat kaikille ryhmille samoja. Tulokset analysoitiin tehtäväpapereiden sekä kahden ensimmäisen tehtävän äänitallenteiden perusteella. Asennoitumista arvioitiin tallenteiden sekä tutkimuksen aikaisen observoinnin avulla.
Tulokset osoittivat, että omasta kirjasarjasta tutut tehtävät sujuivat molemmissa kouluissa toista koulua selvästi paremmin. Kaikille yhteisissä tehtävissä DragonBoxia käyttäneet ryhmät suoriutuivat hiukan paremmin, vaikka erot olivatkin pieniä. Kokonaispistemäärissä DragonBox-ryhmät olivat Milli-ryhmiä hieman parempia. Myös asennoituminen tehtäviä kohtaan oli DragonBoxia käyttävässä koulussa jonkin verran parempi.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9570]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste