Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pelillistäminen prosessina : pelillisen sovelluksen toteutus kiinteistöhuollossa ja siivousalalla

Fager, Kati (2021-04-30)

Pelillistäminen prosessina : pelillisen sovelluksen toteutus kiinteistöhuollossa ja siivousalalla

Fager, Kati
(30.04.2021)
Katso/Avaa
Fager_Kati_opinnayte.pdf (4.699Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052531520
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa käsitellään pelillistämisen prosessia kiinteistöhuollon ja siivousalan yritysten kanssa toteutetun pelillistämiskokeilun kautta.
Pelillistämisellä (gamification) tarkoitetaan yleisesti pelillisten elementtien käyttöä ei-pelillisessä asiayhteydessä. Yritykset voivat pelillistämisen kautta sitouttaa asiakkaitaan tai työntekijöitään motivoimalla heitä toiminnan muutokseen. Kaikki pelillistäminen ei kuitenkaan toimi, ja syy on usein huonossa suunnittelussa.
Pelillistämisellä tähdätään paitsi viihdyttämiseen, myös käyttäytymisen muuttamiseen. Pelillisen sovelluksen suunnittelussa vaaditaan mm. monialaista pelialan osaamista, toimintaympäristön ymmärrystä sekä motivaation ja ihmisen käytöksen asiantuntemusta.
Käyn Pro Gradu -tutkielmassani pelillistämisen prosessia läpi Morschheuserin ja muiden (2018) laatiman “How to Design Gamification” -metodin pohjalta. Samalla arvioin a) miten pelillistämisen prosessi tehtiin ja miten se onnistui kiinteistöhuollon ja siivousalan pelillistämiskokeilussa ja b) miten Morschheuserin ja muiden metodi toimi tässä yhteydessä.
Tutkimuksen tuloksena on yksityiskohtainen kuvaus toteutetusta pelillistämisen prosessista, empiirisen tutkimuksen kautta tehty arvio ”How to Design Gamification” –metodin toimivuudesta pelillistämisprosessissa sekä huomioita metodin edelleen kehittämiseksi. Tutkimuksen “sivutuotteena” syntyy opas pelillistämisen suunnittelun prosessiin suomen kielellä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9137]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste