Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajien näkemyksiä kuvataidekasvatuksen perusteluista perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvoperustan viitekehyksessä

Lappeteläinen, Saara; Wiikari, Lumi (2021-05-04)

Luokanopettajien näkemyksiä kuvataidekasvatuksen perusteluista perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvoperustan viitekehyksessä

Lappeteläinen, Saara
Wiikari, Lumi
(04.05.2021)
Katso/Avaa
Lappetelainen_Saara_Wiikari_Lumi_opinnayte.pdf (1.945Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052531594
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkimuksen kohteena oli alakoulun kuvataidekasvatus. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita luokanopettajien antamista perusteluista kuvataidekasvatukselle sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) määrittelemistä opetusta ohjaavista arvoista. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien perusteluja kuvataidekasvatukselle sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvoperustan näkymistä näissä perusteluissa. Lisäksi selvitettiin Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden kuvataidekasvatuksen tavoitteiden arvottamista luokanopettajien toimesta sekä kuvataideopintotaustan yhteyttä tavoitteiden arvottamiseen ja kuvataidekasvatukselle annettuihin perusteluihin.
Tutkimus toteutettiin selvittämällä laadullismäärällisellä kyselylomakkeella suomalaisten luokanopettajien (N=52) kuvataidekasvatuksen perusteluja sekä kuvataiteen tavoitteiden arvottamista. Erityisen kiinnostuneita oltiin opettajien opinnoista kuvataiteen parissa. Tutkimukseen osallistui 16 luokanopettajaa, joilla oli taustallaan luokanopettajakoulutuksen pakollisten kuvataideopintojen lisäksi myös muita kuvataideopintoja. Perusopetukseen vaikuttavia arvoja selvitettiin käyttämällä aineistona Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita (2014).
Tutkimustulokset osoittivat, että kuvataideopinnot ovat yhteydessä opettajan myönteisempään asennoitumiseen ja korkeampaan arvostukseen Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden kuvataiteen tavoitteita kohtaan. Luokanopettajien omat perustelut kuvataidekasvatukselle liittyivät taiteeseen ja ilmaisuun, oppiaineeseen osana kokonaisvaltaista kasvatusta, ympäröivään maailmaan, työskentelyn ja tuottamisen taitoihin sekä henkilökohtaiseen kasvuun ja kehitykseen. Perusteluissa painottuivat erityisen paljon kognitiiviseen kehitykseen, ilmaisuun ja taitojen kehittymiseen liittyvät syyt. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvoperustaa kuvasivat tutkimuksessa itseisarvoiset tekijät: yksilö, elämä ja ihminen, erilaisuus ja moninaisuus sekä ympäristö. Luokanopettajien kuvataidekasvatukselle asettamissa syissä oli osittain nähtävissä samoja arvoja perusopetukselle asetetun arvoperustan kanssa. Kuvataideopintojen tulkittiin olevan yhteydessä laajempaan ymmärrykseen kuvataiteen tutkituista hyödyistä. Tulosten perusteella voisi olla tarpeellista tarkistaa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kuvataiteelle asetettujen tavoitteiden kattavuutta ja välittymistä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9082]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste