Nuorten naisten terveyspalveluiden vaikuttajamarkkinoinnin luotettavuus : kuluttajan näkökulma
Haapa, Liisa (2021-04-30)
Nuorten naisten terveyspalveluiden vaikuttajamarkkinoinnin luotettavuus : kuluttajan näkökulma
Haapa, Liisa
(30.04.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052531606
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052531606
Tiivistelmä
Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa on yleistynyt huomattavasti ja monet yritykset ovat tarttuneet vaikuttajamarkkinoinnin etuihin kuten markkinoinnin kohdentamisen mahdollisuuksiin sekä merkittävään saavuttavuuteen. Suomessa terveyspalveluiden vaikuttajamarkkinointi on ollut vielä vähäistä, mutta kasvavaa. Terveyspalveluiden markkinointiin ja vaikuttajamarkkinointiin liittyy tiettyjä lainalaisuuksia sekä itsessään terveyspalveluiden ominaisuudet sanelevat markkinoinnin sisällöllisiä tekijöitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisesti nuorten naisten terveyspalveluiden vaikuttajamarkkinoin luotettavuuteen vaikuttavia asioita kuluttajien näkökulmasta.
Tutkimuksen empiirinen osuus oli laadullinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Tutkimuksen päättelytapa oli abduktiivinen eli teoriasidonnainen. Kirjallisuuskatsauksen avulla luotiin teoreettinen viitekehys, jonka pohjalta empiirinen aineisto kerätiin. Haastatteluista saatu aineisto tuki ja täydensi kirjallisuuteen perustuvaa teoreettista viitekehystä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nuorten naisten terveyspalveluiden vaikuttajamarkkinoinnin sisällön tekstin informatiivisuus, ymmärrettävyys ja samaistuttavuus lisäävät kyseisen markkinointiviestinnän luotettavuutta. Lisäksi vaikuttajan kertomat suositukset ja kokemukset vaikuttajamarkkinoinnin yhteydessä koettiin luottamusta lisäävinä varsinkin koska markkinoitava tuote on palvelu. Tutkimus tuo ilmi, että vaikuttajan tausta vaikuttaa terveyspalveluiden vaikuttajamarkkinoinnin luotettavuuteen, jonka lisäksi kuluttajat kokivat, että vaikuttajaan samaistuminen on vaikuttajamarkkinoinnin luotettavuuden kannalta merkittävää. Vaikuttajamarkkinoinnin kanavan Instagramin ominaisuuksista nousi esiin suuri tavoittavuus ja mahdollisuus kohdentaa vaikuttajamarkkinointia halutuille yleisöille.
Tämän tutkimuksen tuloksissa selvisi, että kuluttajat pitävät naisten terveyspalveluiden vaikuttajamarkkinointia toivottuna ja tietoisuutta lisäävänä asiana. Tämä kannustaa terveyspalveluita tarjoavia yrityksiä tarttumaan enemmän vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuuksiin ottaen huomioon tässä tutkimuksessa esiin tulleet luotettavuuteen vaikuttavat seikat. Luotettava terveyspalveluiden vaikuttajamarkkinointi on säännöksien mukaista ja kuluttajien kannalta tärkeää.
Tutkimuksen empiirinen osuus oli laadullinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Tutkimuksen päättelytapa oli abduktiivinen eli teoriasidonnainen. Kirjallisuuskatsauksen avulla luotiin teoreettinen viitekehys, jonka pohjalta empiirinen aineisto kerätiin. Haastatteluista saatu aineisto tuki ja täydensi kirjallisuuteen perustuvaa teoreettista viitekehystä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nuorten naisten terveyspalveluiden vaikuttajamarkkinoinnin sisällön tekstin informatiivisuus, ymmärrettävyys ja samaistuttavuus lisäävät kyseisen markkinointiviestinnän luotettavuutta. Lisäksi vaikuttajan kertomat suositukset ja kokemukset vaikuttajamarkkinoinnin yhteydessä koettiin luottamusta lisäävinä varsinkin koska markkinoitava tuote on palvelu. Tutkimus tuo ilmi, että vaikuttajan tausta vaikuttaa terveyspalveluiden vaikuttajamarkkinoinnin luotettavuuteen, jonka lisäksi kuluttajat kokivat, että vaikuttajaan samaistuminen on vaikuttajamarkkinoinnin luotettavuuden kannalta merkittävää. Vaikuttajamarkkinoinnin kanavan Instagramin ominaisuuksista nousi esiin suuri tavoittavuus ja mahdollisuus kohdentaa vaikuttajamarkkinointia halutuille yleisöille.
Tämän tutkimuksen tuloksissa selvisi, että kuluttajat pitävät naisten terveyspalveluiden vaikuttajamarkkinointia toivottuna ja tietoisuutta lisäävänä asiana. Tämä kannustaa terveyspalveluita tarjoavia yrityksiä tarttumaan enemmän vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuuksiin ottaen huomioon tässä tutkimuksessa esiin tulleet luotettavuuteen vaikuttavat seikat. Luotettava terveyspalveluiden vaikuttajamarkkinointi on säännöksien mukaista ja kuluttajien kannalta tärkeää.